torsdag 11 november 2010

Tvära svängar

I morse möttes jag av allvarlig min och skuldbeläggande ord hos en av Rubinens fröknar.
"Han är fortfarande gravt förvirrad över av att du (?) tog beslutet i somras (underförstått ryckt bort den enda trygghet han hade) om att han inte skulle ha någon blöja längre. Han vet inte vad han vill. Han vill inte ha blöja (nej, förståeligt) och vill inte gå på toaletten. Han kommer inte och säger till att han är kissnödig själv. Vi måste säga till honom."

Ja, ursäkta mig, men är det ovanligt att treåriga pojkar måste påminnas om att de har ett behov av att tömma blåsan då och då?! Jag trodde att det kom med paketet?

Jag gick från det ytterst oplanerade samtalet med illa dolda tårar i ögonen. Mest av ilska, men också över att de inbillar sig att vi hittade på det här. Tvingade honom till att göra något han inte vill. Jag minns med all tydlighet hur majoriteten av personalen innan semestern gjorde sitt bästa för att skuldbelägga oss som ännu inte plockat bort blöjan.
"Han vill verkligen inte ha någon blöja längre. Han blir skitförbannad när vi lägger honom på skötbordet. Det kan vara läge att börja POTTRÄNA honom i sommar."

Så lät det då. Vi kan uppenbarligen inte göra rätt.

Då är glädjen förmodligen förståelig när Rubinen tre (3!) gånger idag ber om att få gå på toaletten och BAJSAR.
Undrar så hur de förklarar det i sina skuldbeläggande modeller?

Självklart är jag fullt på det klara med att vi kommer ha ett oändligt antal bakslag, men eftersom fröken i morse vägrade se att några framsteg skett öht sedan R kom tillbaka efter sommarens semester kändes detta steg mycket viktigt just nu.

5 kommentarer:

  1. Det där låter ju helt galet! Är ni nöjda med dagiset i övrigt? Annars skulle jag överväga en flytt... Det kanske inte behöver vara som de där montessoridagisen som pottränar 1.5-åringar åt föräldrarna, men lite stöd måste man ju få! Morr!!

    Härligt med tre lyckade och efterfrågade toabesök, jag håller alla tummar jag har för fler!

    SvaraRadera
  2. Usch, vad sånt här gör mig arg! Barn utvecklas i sin takt och på sitt eget sätt. Som jag har förstått av dig har ju din fina Rubin haft lite berg-och-dal-bana med livet överhuvudtaget (och jag känner igen det så väl från mina egna starka och känsliga barn!) så det är väl klart att det här med blöja/toalett inte heller bara går spikrakt. Förskolepersonal ska passa sig för att skuldbelägga föräldrar, det får man bara inte göra. Min lillkille har blöja vissa dagar, vägrar andra och går på toaletten alldeles själv när han känner för det. Så är det och det är helt okej. Din Rubin är ju jätteduktig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Men det där låter ju alldeles galet. Jag trodde i mitt enfald att det liksom ingick i dagisets ansvar att påminna barnen om att gå på toaletten. Så har det varit på båda de dagis vi haft, de har sina bestämda tider då de byter blöja på de barn som har det och ber de som inte har det att gå på toaletten. Och däremellan brukar de vara uppmärksamma och fråga. Men olyckor händer såklart ändå, och det är ju okej.
    Signe är fyra år och är fortfarande inte helt blöjfri. Hon har blöja på natten och glömmer ibland av sig på dagarna.
    Alla barn är olika, att ert dagis inte verkar ha den synen utan skuldbelägger låter vansinnigt.
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Alla: Jag hoppas att ni inser hur glad jag blir över era kommentarer! Jag går och tänker att vi är tokiga, dåliga föräldrar som sett till att skapa en icke-övergående förvirring hos sonen som kommer att sitta i och prägla hela hans liv. Tack, tack, tack för att ni förgyller min dag (och alla dagar förstås!)! Kramar!
    Det finns tankar hos oss om att försöka flytta över Rubinen till lillasysters avdelning som på många sätt känns mer stabil och trygg. Förmodligen kan det inte ske förrän till sommaren och det här problemet ska ju hanteras under tiden, men jag vet att andra föräldrar upplevt samma oförmåga till flexibilitet och lyhördhet hos personalen vad gäller t ex sömn dagtid.
    Kramar till er alla fyra igen!

    SvaraRadera