fredag 12 november 2010

Dag 03 - Mina föräldrar

Mina föräldrar är inte härifrån, alltså från den enda plats jag någonsin sett som mitt hem.
De möttes i Göteborg för 47 år sedan med ganska olika bakgrunder i bagaget och flyttade söderut pga jobb/utbildning efter de gift sig 4 år senare.
Deras uppväxtmiljöer och det som de varit med om har präglat oss barn en hel del.

Pappa flydde tillsammans med några av sina syskon från grannlandet i öst under brinnande kriget på 40-talet.
Lilla pojken. Yngre än Rubinen var han.
Jag blir lika ledsen varje gång jag tänker på hur många barn som får uppleva sådant i tidig ålder. Han fick en ny familj på västkusten och därför har vi två släkter på hans sida.

Mamma är brinnande i sitt engagemang och jag känner igen mycket av hennes sidor hos oss barn. Mamma har stått på scen under den största delen av sitt yrkesliv och sedan i klassrum under många år efter det. Vi har alltid blivit väldigt involverade i det som hänt i hennes liv och känt att det berört oss också. Varit vår verklighet också.

Jag är mycket nöjd med att just de är mina föräldrar. Bättre går inte att få.

2 kommentarer:

  1. vad fint det är, att så många kan ha världens bästa föräldrar, samtidigt...

    SvaraRadera
  2. fru a: Ja, visst är det! Det gör ju att man vågar hoppas på att man, trots alla sin fel, kan vara bra förälder åt de egna ändå på något sätt...

    SvaraRadera