måndag 15 november 2010

Dag 05 - Vad är kärlek?

I mitt jobb är begreppet kärlek luften vi andas. I allt vi formulerar får kärleken plats eftersom Gud också kan sägas vara just det; kärlek.

Kärlek är just det för mig också, eller omvänt; Gud är kärlek.

Kärlek är även den där känslan som fyller bröstet när jag tänker på eller ser de människor i mitt liv som betyder allra mest.

Kärlek är den kraft som kan utmana mig att göra saker jag aldrig tänkt att jag skulle våga tidigare: försvara dem jag älskar mot allt som hotar, offra mitt eget liv och min tid för någon annan, bryta upp och förändra sådant som är min trygghet och mina livsmönster.

Kärlek är svårt. Och lätt. Vi ska (som kristna) älska vår nästa som oss själva. Och våra fiender. Att arbeta på det är ett livsprojekt. Och samtidigt behöver man inte alltid jobba för all kärlek. Man får den också som en gåva.

Att älska sig själv är inte alltid det enklaste, men förutsättningen för all annan kärlek.
Att älska sina fiender... Ja, det säger sig självt att det kräver en del...

Kärlek är livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar