fredag 11 juni 2010

Nionde och sista inskolningsdagen

Efter minst en halvtimmes gräl och lirk med Rubinen om ytterkläder, kom vi så äntligen iväg till sista inskolningsdagen. Då hade Pydd somnat i sulkyn och sov gott hela långa 10-gå-i-Rubin-takt-minuterna till dagis. I begynnande regn.
När vi var framme hade det börjat dugga lite mer. När Rubinen väl var inlämnad på sin avdelning och jag påbörjat omklädningen till regnkläder av en nu yrvaken och ledsen Pydd, så ösregnade det. Pydds avdelning skulle ut på utflykt och grilla korv. Hela dagen. Imponerande, tycker jag. Inte minst med tanke på att det ösregnade i stort sett hela dagen. Tydligen sprack det upp precis då korvarna skulle inmundigas, berättades det för mig vid hämtningen.

Min dag var hektisk. Kylskåpet storstädades och utrymmet under vasken som senast städades för några år sedan (liksom kylskåpet, tycktes det som) renskrubbades. Jag fikade med vän med dotter som precis firat sin första skolavslutning och köpte sedan knälappar till Pyddens manchesterbyxor som efter arvet från Rubin starkt behövde lagas.
Efter dagis tog vi med oss Rubinens kompis med mamma och lillebror hem och leken fortsatte någon timme. Och sedan blev det fredagstradition.

På måndag är det på allvar ut i livet av heltidsarbete och dagissnurr. Och då är jag dessutom ensam några dygn med de två dagisbarnen. Hmm. Jag håller tummarna för att inga sjukdomar smyger sig på under helgen som t ex ett utbrott av vattenkoppor hos en viss lillasyster...

2 kommentarer:

  1. Ett nytt skede i livet har börjat. Spännande. Ha en trevlig helg nu och lycka till nästa vecka!

    SvaraRadera
  2. Yogamamma: Ja, det känns konstigt och stort! Tack och hoppas att ni också haft en bra helg!

    SvaraRadera