onsdag 2 juni 2010

Andra inskolningsdagen

Idag hade inskolningsansvariga fröken raggat upp tre tjejer i åldrarna 3,5-6 år för att hålla ordning på vilda galna Pydden.
I två olika samtal med två olika fröknar på avdelningen, väcktes en lätt oro över köns-stereotypisering. Dels handlade det om att använda småflickornas ansvarskänsla för att hålla reda på Pydden, dels om att en vit dopklänning ansågs vara mer tjejig än en i linne. Hmmm...
Ifråga om det första, hoppas jag att ansvarskänsla inte bara positivt förstärks hos flickorna på förskolan; för om något år befinner sig väl Pydden i samma sits som flickorna idag. Och idag är hon snarare typen som springer, studsar, tar för sig och härjar. Det tycker jag att hon ska fortsätta med. För jag har sannerligen inte hjälpts ett dugg i mitt vuxenblivande av att vara "duktig flicka". Kan hon slippa, med allt vad det innebär, så är jag oändligt tacksam.
Rubinen däremot är och har alltid varit en enormt ansvarstagande person och då hade det ju känts dumt om man lät bli att uppmuntra det på hans avdelning och istället tog hans flickkompisar som inskolningshjälp. Bara för att de är flickor. Trist. Mycket trist. Jag vet dessutom att flickornas antal är litet på Pyddens avdelning och då osar det än mer katt om valet...
I övrigt var det en bra stund. Pydd var mer bevakande av var jag befann mig idag. Kom tillbaka lite då och då och hojtade "Där är mammaaaaaa!" Jag jobbade ihop hennes trygghetsbok med foton på alla hennes närmaste och hade ett nästan konstant sällskap av två av de tre hjälp-flickorna.
Någon gång mot slutet av tiden hörde vi Pydd glädjetjuta och såg att hon hade kontakt med storebror genom ett av fönstren. Det innebar att jag hade en storgråtande Rubin om halsen när jag och P var på väg från förskolan lite senare. Det blir intressant att se hur han kommer att förhålla sig till att vi är ute på gården imorgon och skolar in...

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att det verkar gå så bra för Pydden! Hon låter ju som en tuff tjej:D Men, argh, vad irriterande att tjejerna är de som ska hjälpa till och ta ansvar. På vårt dagis verkar de tyvärr inte speciellt medvetna heller och jag känner att jag inte vet om jag ska tipsa om lite bra litteratur åtminstone eller bara hålla käft... Hoppas ni får en riktigt bra tredje dag imorgon också. Kramar

    SvaraRadera
  2. Härligt att dagisstarten funkar bra!
    Men vad trist att personalen låter de "duktiga" flickorna hjälpa till. Tyvärr är det nog ganska många dagis som har den synen på flickor/pojkar.

    SvaraRadera
  3. Vad märkligt det är det där...
    med tjejerna o deras "naturliga" ansvarsroll som de slussas in i så tidigt...
    annars är det väldigt roligt att läsa om inskolningen, om hur tuff hon verkar vara den lilla Pydden....
    så spännande...tänk...att det redan är dags för dagis!!! galet.
    kram!

    SvaraRadera
  4. Anna ser dej: Jo, hon är sannerligen tuff. Fast kan gnälla rejält också om hon tycker att det passar bättre för syftena... Och usch, jag skulle också vilja leverera lite litteratur till vårt dagis, men kan verkligen inte se att det skulle funka. Förmodligen skulle det vara spiken i kistan (att jag bjöd in avdelningen till påsklandskapsvisningen i kyrkan bidrog nog inte heller till populariteten...) Kramar!

    Sofie: Jätteskönt! Och, jag trodde att de faktiskt var tvungna att vara mer medvetna. Står det inte i förskoleplanerna?

    fröken blund slår dank: Ja, duktiga flickor äro vi allihopa och frågan är vem som gjorde oss till det... Knappast Gud i alla fall, om du frågar mig.
    Visst är det galet att hon redan är där; klättrandes på gården och i närkamp om leksakerna. Ojojoj... Kram!

    SvaraRadera