lördag 8 januari 2011

Lördagsobservationer

Humöret blir inte direkt bättre av att sova riktigt dåligt under en veckas tid. Inte heller immunförsvaret eller koncentrationen. Resultatet är att allt arbete tagit dubbelt så lång tid och att den senaste följeslagaren är en sur gammal förkylning.

Städning är något som paradoxalt går lättare ju oftare man ägnar sig åt det. Dammsugning med två siameser i hushållet fick utökas till minst fyra gånger i veckan (i alla fall på de ställen där de spenderade sin mesta tid). Utan katt i hemmet blir det färre gånger, om man så säger, men ack, vad det tar emot. Och värst vad vi lyckas med att damma på egen hand, vi människor!

Förkylning som sitter i halsen är ingen bra grund för träning, vilket gör att allt det där läskiga och goda man (läs: jag) satt i sig under julen tyvärr märks allt för väl. Så jag försöker i någon mån hoppa på Torils detox. Kanske sömnen löser sig då också. Eller åtminstone sättet att hantera bristen på den.
(Vi - maken - gör också just nu en ansträngning för att försöka få lillasyster att sova hela nätter. Det har ju funkat tidigare, men uppenbarligen är vi tillbaka på scratch igen. Suck.)

7 kommentarer:

  1. Åh, den där sömnen. Vad viktig den är! Hoppas du får sova bättre snart. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja sova sova sova. Det är superbäst för mycket! Och så blir man ju snyggare av sömnen ;) det har man ju tom forskat på....hihi. Ja, puh. Det där lät seeegt. Och så drar vardagen igång på riktigt nu också. happy face on - typ.

    SvaraRadera
  3. usch. Får ni aldrig vara utsövda och friska?
    Hoppas på bättring snarast!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Om det hade gått att posta ett paket med sömn söderöver så hade jag gjort det. Sömnbrist gör mig till en hemsk(are) människa, jag förstår att det används som tortyrredskap!

    Hoppas, hoppas, hoppas sömnen kommer och att bacillerna ger sig av. Snabbt som attan!

    SvaraRadera
  5. Tufft med för lite sömn, känner igen mig väldigt och det värsta tycker jag är att jag precis som mellanbarnet ovan blir en hemsk människa utan tillräckligt mycket sömn i kroppen. Tålamodet blir obefintligt och stubinen betydligt kortare och jag klarar absolut inte av att hantera storebrors stora utbrott.. Påmindes av din årskrönika om att du gick en kurs i barnuppfostran. Skulle verkligen behöva en sådan nu för att få lite nycklar och verktyg för att parera trotset på bästa sätt men tyvärr finns inga såna kurser att tillgå här. Så om du har lust att dela med dig av det du tyckte var det bästa som du lärde dig på kursen så tar jag gärna del av det, antingen här på bloggen eller per mail.

    Hoppas du är betydligt piggare nu än när du skrev inlägget i lördags. Kram!

    SvaraRadera
  6. Anna Fredag: Ja, den är verkligen viktig. För allt. Det ironiska är att den kvällen sov faktiskt lillasyster igenom, MEN storebror lyckades istället kissa ner sig själv och hela sängen och gjorde att vi inte direkt njöt av den ostörda natten... Kram!

    Librarybeth: Det skrämmer mig lite det där med forskningen. För med tanke på hur lite jag sovit de senaste åren är både min skönhet och min intelligens i riskzonen. Det lilla som fanns i utgångsläget då;)

    C: Jo, emellanåt är det ju förstås bättre, men nu har det varit en ganska lång sömnstörningsperiod. Däremot fick vi vara friska under julen och det var ju inte dumt! Kram tillbaka! Och tack!

    mellanbarnet: Ja, det hade verkligen varit en fin present! Jag blir en irritabel person med mycket kort stubin och små ögon utan sömn (mindre än vad jag brukar ha, och det säger en del...).
    Tack, snälla du!

    Ingela: Precis. Det värsta är ju de äldre barnens beteenden som är mycket svåra att hantera i de där lägena...
    Jag delar gärna med mig av det jag lärde mig i några drag och med lite särskilt tryck på de bästa tipsen. Jag mailar dig i helgen - funkar det? Kram!

    SvaraRadera
  7. Åh, supersnällt om du tar dig tid att maila i helgen - jag är evigt tacksam för alla tricks och tips jag kan få just nu :)

    SvaraRadera