onsdag 10 augusti 2011

Naturligt skönt

Som jag tidigare skrivit om, så är min långsiktigare vision att byta ut alla olika typer av skönhets- och hygienprodukter jag och familjen använder till mer natur- och människovänliga alternativ. Jag har kommit en bit på vägen. Eleven har mängder med mer eller mindre miljövänliga alternativ i sin eko-fåra och Life-butikerna säljer också en hel del alternativ.

All rengöring har nu bytts ut mot Weleda-produkter. Lite flottigt, men effektivt. (Torrschampo mellan hårtvättarna gör att luggens flottighet snabbt kan hanteras...). Dock är deras duschkräm superbra.
Deodorant har jag helt enkelt bara valt bort aluminiumingrediensen (och parfym). Det fick bli aco:s. Det tog ett tag att vänja sig, men, tja, nu känns det naturligt.

Schampo och balsam har jag testat både disp och nu senast Madara.

Under sommaren har jag inte använt lika mycket make-up som jag brukar under resten av året, men jag har en concealer från Nilens jord som jag är mycket förtjust i och så använder jag mineralpuder från Lily Lolo samt även deras ögonpenna.
Dagkrämen har jag ännu inte bytt ut, men jag har tyvärr känt att Nuxe som jag använder nattetid är alldeles för fet.

Idag tog jag mig an den lite knepigare projektet att se över naturligare nagellacker. Eller, det var faktiskt inte så knepigt. Jag hittade fem olika alternativ som jag kunde välja mellan. Mest skönt känns det för att jag vet att barnens fingrar ständigt är i deras munnar och då är ju ett giftfritt alternativ inte helt dumt...

Jag vet att man kan mäta miljö- och människopåverkan på många sätt. Jag kan inte säga att jag satt mig in fullständigt i varje produkt innan valet, men jag har försökt att så långt det varit möjligt (utan att spendera timmar i letandet) göra val som känts bättre än de tidigare produkter jag haft. Sedan måste förstås produkten också kännas bra, annars blir det ju lätt lite meningslöst för då är ju risken stor att den bara står och blir dålig.

Parfym har jag dock haft väldans svårt att avstå ifrån, men när allting annat är minimerat så känns det ju något lite bättre i alla fall;).

6 kommentarer:

  1. kominken: Haha! Tackar, tackar!:)

    SvaraRadera
  2. Bra initiativ. Jag har tänkt tanken också men stannat där. Jag har en tendens att hamstra duschcremer, deos, schampp m.m. så jag har ett ganska stort lager kvar i skåpet som jag inte riktigt har hjärta att slänga. Men jag får väl börja där att jag inte köper nytt nu och när förrådet är slut blir det lite bättre alternativ som får komma in! :)

    SvaraRadera
  3. disp shampoo har jag också provat och gillade. Nu har jag dock fått ett nytt spanskt märke av min frisör som heter Abba. Tror det kvalificerar i kategorin och deras hårprodukter är snorbra! Rengöring kör vi mycket på Ecover som jag gillar och säljs på Hälsokoster i alla fall här i Stockholm. Fantastiskt initiativ annars, jag har inte en så uttalad tanke som du men kanske vore det nåt även för oss. :)

    SvaraRadera
  4. Vilket sammanträffande. Idag skriver min sommarbloggare Anna om just naturlig hudvård. In och läs mer er! :)

    SvaraRadera
  5. All is pretty: Tack! Jag är lite som du och jag har också förråd av vissa grejer som jag köpt långt innan föregående flaska/produkt tagit slut. Men nu måste jag säga att det verkligen bär mig emot att använda sådant som inte är ok innehållsmässigt. Samtidigt är det ju svårt att hitta produkter där ALLT är ok för både människa och jordklot. Men det blir den nya utmaningen. För det känns som att det är det minsta jag kan göra just nu...

    Kajsa: Tycker jag! Och numera så känns det ungefär som när jag ska köpa bananer: KRAV är minsta kravet. Dessutom mår jag lite dåligt av att tänka på vad jag utsatt min kropp och mina ofödda/ammande barn för tidigare. Not nice...

    Yogamamma: Ja, vilket sammanträffande. Hon har helt rätt inställning!:)

    SvaraRadera