torsdag 2 juni 2011

Badskumt

Som kominken upplyste om för ett tag sedan finns boken Badskumt att guida oss i hygienproduktsdjungeln. Jag har petat lite på den, tittat på utsidan, men någonstans dragit mig för att öppna den på riktigt.
Nu är det dock gjort och fasan sprider sig i kroppen och runt omkring i bekantskapskretsen där jag missionerar.
Än så länge har vi själva inte gjort mer än att byta handtvålen till en hårdtvål av olivsort från Grekland, men det känns också lite tveksamt att slänga ut alla produkter vi redan införskaffat och som belägrar badrummet. För vad är bäst egentligen: ska man gå och slänga dem i farligt-avfall-deponin eller använda upp dem istället och tänka att några månaders ytterligare användning inte gör så mycket för snart 36 års felanvändning?
Jag tänker det sistnämnda. Och att varje nyinköp ska göras ytterst varsamt och eftertänksamt.

Nästa projekt är m a o nattkräm. Finns det någon läsare som använder Dr Hauschka? Eller annan bra "naturvänlig" (och gärna människovänlig) kräm till ansiktet?

5 kommentarer:

  1. Jag använder Estelle & Thilds grejer. Inte hundra okej, men antalet obra ingredienser är begränsade.
    Har inte testat Dr Hauschka.

    SvaraRadera
  2. Testade den där dr H- krämen i vintras helt ok men lite gräsig på nåt vis... hihi. Lite väl tjock för min smak men bra. Har inte vågat läsa den boken än...

    SvaraRadera
  3. kominken: Ja, det är väl just det; att fundera över vilka obra ingredienser som är viktigast att utesluta. Men jag fick faktiskt ett tips om Wise-produkter som tycks vara enligt Badskumt-normer. Inte så dumt...

    Librarybeth: Gräsigt låter ju så där... Jag kan inte ha för feta krämer då blir jag "tonårig" i hyn.:)

    SvaraRadera
  4. Har ni hört talas om Aloe Vera Produkter från en företag som heter Foreverliving? Kolla in deras sortiment och hör av er om ni blev intresserade?
    Fantastiska produkter bygda på naturens miracle och garanterat ekologiskt odlad med hundra procent Nöjdkungaranti i nittio dagar!
    Pengarna tillbaka även om produkten är slut om du inte är hundra procent nöjd av någon annledning! Värt och fundera på i alla fall.
    Till dig som blir som"Tonåring" rekomenderar jag en hudkräm som heter Propolis den är baserad på Aloe vera och innehåller Propolis ett ämne från bikupan där bidrottningen ska skyddas från allt och den verkar antiseptisk mot alla föroreningar kombinerad med ren aloe vera gel som heter Gelly.
    Det blir en perfekt dag och nattkräm ,skriv ett par rader om du blev intresserad.

    Mvh till er alla /aloeanita@hotmail.se

    SvaraRadera
  5. Dr Hauschka är bra men Rosenserien är ännu bättre. 100% ekologiskt, fritt från parabener, mineraloljor, kemikalier o dyl och svensktillverkat. Produkterna är baserade på Aloe Vera istället för vatten vilket gör dem drygare. Vatten stör dessutom pH-värdet i hudens syramantel.
    När man börjar med sådana här "rena" produkter kan man få en utrensningseffekt i början. Själv hade jag finnar och plitor i flera månader men härdade ut och nu är min hy bättre än någonsin! Detta drabbar förstås inte alla, långt därifrån men kan vara bra att veta.

    Mvh Malin
    Ekologisk hudvårdsterapeut

    SvaraRadera