måndag 13 december 2010

Böcker!

http://3.bp.blogspot.com/_9muf-Dlxcvk/TPVunq1YwXI/AAAAAAAAB1I/DKziePHiBoA/s1600/cherryonatop_118881255_119406544.jpg
Den här har jag fått av både Frida och Librarybeth och innebär att man ska namnge tre favoritförfattare samt en bok från var och en av dem.
Kruxet för tillfället är att jag endast läser de böcker vi gemensamt gör i min bokcirkel. Det är visserligen bra böcker, men bristen på tid gör att läsandet verkligen fått stå i skamvrån de senaste åren. (Och det känns lite trist att bara nämna de där som alla ändå känner till...)

Men jag gör ett försök ändå, förstås, och blir lite oortodox genom att nämna några barnboksförfattare som jag gärna läser för barnen av istället:

Jag är förtjust i nästan allt av Pija Lindenbaum. Hennes "Siv sover vilse" har vi läst mycket här hemma liksom klassikern "Gittan och gråvargarna". Här hemma talar gråvargarna stockholmska på lite väsande och gnälligt vis och det är stor succé hos båda barnen.

Stina Wirsén toppar också listorna och alla "Vem...?"-böckerna är helt underbara. Min klara favorit är "Vem är borta?" och även där kan man laborera med röster. Den läskiga fågelns, inte minst...

Slutligen väljer jag att nämna Quentin Blake. Jag älskar alla hans illustrationer till Roald Dahls böcker, men mest nämner jag honom för den helt ljuvliga "Mamma, pappa, monster" som jag suttit och lipat till när jag läst den lånad från biblioteket. Roald Dahl-böckerna är Rubinen och Pydd för små för ännu, men jag längtar efter att få läsa Häxorna för dem så småningom... Med Blakes illustrationer förstås!

Vad jag gillar att läsa för egen del återkommer jag till så småningom. Ni som vill får gärna skriva om vilka barnboksförfattare ni gillar mest; det är alltid kul med tips!

4 kommentarer:

  1. Hahaha jag känner väl igen mig. När jag läser "Vem är borta" för barnen pratar den läskiga fågeln kraxig finlandssvenska. Det har bara blivit så. :)

    SvaraRadera
  2. Alison: Hahaha! Jag undrar vad det är som gör att man väljer en viss dialekt? Min fågel pratar en mycket gäll, hätsk och snipig rikssvenska...

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa ditt inlägg!! Gissar att ni redan har läst om Bu och Bä av Olof och Lena Landström?! De är så himla sköna typer. Och en bra prinsessaförebild är Per Gustavssons olika bilderböcker om en kavat prinsessa som reder sig så bra på egen hand.

    SvaraRadera
  4. Librarybeth: Jo, Bu och Bä har vi läst lite om och gillat! Prinsessböckerna är också väldigt roliga tycker Rubin; inte minst den där om när de vaknar på natten...

    SvaraRadera