tisdag 25 maj 2010

Den heliga upprepningen

På temat läsning, måste jag ju då också berätta vad vi läser för Rubinen.
Man kunde tro att någon som äger så mycket böcker, som den unge Rubin faktiskt gör, skulle vilja höra lite olika läsningar från kväll till kväll, men nej. Så är det inte. När vi ber honom att plocka ut några - läs tre - böcker till kvällsläsningen så är de här tre böckerna alltid med.
Med andra ord, läser jag/vi om familjen Knorr, Misse och Dagge VARJE KVÄLL.
Rubinen vet dock vad han gör, för dessa tre böcker tar förmodligen allra längst tid att ta sig igenom av alla hans böcker om man som en Rubin måste kommentera varje liten detalj.
Richard Scarry tillhör inte längre mina ljusa barndomsminnen.

Dessutom kan man verkligen säga ett och annat om värderingar och könsroller i de här små "pärlorna"...

2 kommentarer:

  1. Haha, nej Richard Scarry är ingen favorit hos mig heller. Däremot älskar Signe hans böcker. För vi läser dem också, om och om igen, varje kväll.
    "en liten, liten stund mamma" säger hon och tittar bedjande på mig. Och så ser hon nya detaljer varje kväll. Och jag försöker traggla mig igenom sida efter sida.
    Suck
    Fast vad gör man inte för sina älsklingar :)

    SvaraRadera
  2. Yogamamma: Ja, hur klurar man sig ur de där bedjande blickarna!? Det positiva med upprepningen är ju att man bitvis kan låta munnen läsa och samtidigt tänka på något annat... Som den tid då kapitelböckerna kan introduceras.

    SvaraRadera