tisdag 18 maj 2010

Avslutning

Det finns inget som smakar avslutning så mycket som "Den blomstertid nu kommer". Det sitter liksom i blodet. Och det trots att jag sjunger den många MÅNGA gånger under sommarhalvåret på dop, vigslar, begravningar och i andra sammanhang där man sjunger psalmer. Barndomens skolavslutningar ljuder långt högre än vardagsliv och jobb för mig. Lustigt det där.

Idag sjöng vi - ett större antal föräldrar och barn, farmödrar och mormödrar - två verser utantill, och tänk; sången flödade stark och vacker med toner av nostalgi och sentimentalitet. Det känns lite konstigt att mina barn förmodligen inte kommer få sjunga den på det sätt som jag själv gjorde, men saker förändras. Det gör de ju.

8 kommentarer:

  1. Blomstertid är en favorit. Jag kan riktigt längta efter att mina barn börjar skolan bara för att få höra den sjungas på skolavslutningarna. Om man nu får det vill säga...

    Givetvis är det ok att du lagt till mig på blogglistan. Jag blir bara glad :)

    SvaraRadera
  2. Sofie: Ja, det återstår väl att se vad som händer...

    SvaraRadera
  3. Varför skulle man inte få det? Jag vet redan att jag kommer att vara så rörd av minnen från min egen skolavslutning och storheten i att mina barn har skolavslutning att jag kommer få kämpa hårt för att inte tårarna ska trilla... Det är verkligen speciellt med skolavslutning och det tror jag barnen kommer att känna hur än "ceremonin" går till. Men Blomstertid skulle jag verkligen sakna om den inte var med!

    SvaraRadera
  4. Jag gråter lätt till den sången på barnens avslutningar. Åh....

    SvaraRadera
  5. Är den på väg att tas bort? Du är så PK ibland att man måste läsa mellan raderna ;-) Tell me. Rakt ut. Jag är beredd att slåss för den iallafall. Om den nu är på väg bort? Eller är det jag som missuppfattar dig?

    SvaraRadera
  6. Anna Fredag: Ja, allt färre skolavslutningar får ju firas i kyrkan och "Den blomstertid" är en psalm, så jag gissar att även den blir förbjuden av hätska Humanister om de får som de vill... Jag skulle tycka att det var jättetråkigt att inte, precis som du skriver om, få nostalgiskt bevittna de egna barnens avslutningar.

    Yogamamma: Ja, och med små barnröster gör ju att jag börjar gråta bara jag tänker på det...

    Magda.nu: Den är verkligen inte på väg ut ur vår psalmbok, alls icke, men däremot är ju skolavslutningar i kyrkan och skolavslutningar med "kristen" touch på väg ut, så där ligger väl det stora hotet. Det lustiga är ju att det sällan är de med annan religiös övertygelse som vänder sig mest emot skolavslutning i kyrkan; det är snarare andra grupper. Och här blir jag PK igen;)...

    SvaraRadera
  7. Jag gillar dig ändå, trots att du är pk ;-) Tack för svar! Det är sjukt, så sjukt att skolavslutningar ska flyttas från kyrkan. Ska religionsundervisningen försvinna också?

    SvaraRadera
  8. Magda.nu: Tack;). Man kan ju verkligen undra om det med rådande utveckling går att behålla undervisningen...

    SvaraRadera