torsdag 28 oktober 2010

Föräldramöte med magpirr

Med rejält magpirr begav jag mig så till dagis igår för möte. Vi har en oerhört god uppslutning på mötena; så även igår. Endast förälder till ett barn saknades. Jag hade velat fram och tillbaka kring att ta upp det där som hänt och landat i (och det låter fromt) att helt enkelt se om tillfället bjöds.

Efter allmän info och uppdelning i grupper för diskussion om "Vad är demokrati på förskolan?", "Vad är genus på förskolan?" och "Lekens betydelse på förskolan?", lyftes så en till synes allmänt hållen fråga om gemensam anslagstavla för föräldrarna på dagis.
Helt uppenbart inte allmänt hållen.
Det var nämligen tidigare nämnda mamma som exemplifierade tänkt budskap att hänga på den där anslagstavlan med "om vi har lekträffar varje lördag kl 11 i parken så kan man bjuda in alla att vara med genom en sådan möjlighet".
Och grejen är att hon måste nosat sig till något. För hon har och har haft möjlighet att bjuda in alla. Eftersom inbjudan skett via mail från den lista där vi alla skrivit upp oss, så har det inte varit svårare än att lägga till hela samlingen namn. Inte så svårt.

Samtidigt - jag som tror på tecken - var det väldigt skönt att slippa skapa oro i gruppen genom att ta upp problemet. Nu gick det ju inte. Hon låtsades ju uppenbart att önskan finns att göra de där träffarna tillgängliga för alla. Och för dem som inte ens vet att de blivit förbigångna framstår det bara som ett juste erbjudande. Liksom för dem som gång på gång blivit bjudna. Juste att inkludera alla i vår klubb.

Och jag gick vidare till bokklubben. Ett par kilo oro och ledsenhet lättare, men med en bibehållen skepsis till nämnda mamma. Jag tycker nog fortfarande att vi bör ta upp föräldrars förebildsfunktion på nästa föräldramöte. Men det sa jag inte. Fegt.

3 kommentarer:

  1. skönt. förstår din skepsis dock...

    SvaraRadera
  2. Fy bubblan! Får alldeles ont i magen när jag läser ditt ursprungliga inlägg. Jag vet inte vad jag skulle göra, troligen inte klara av att vara lika återhållsam och diplomatisk som du. Jag skulle försökt riva upp en storm! Eller kanske inte. Vad kan man göra för att "slå tillbaka"? Inte mycket egentligen. Nä, det du gjorde var bra och rätt, fast jag tycker inte du ska släppa det. Se till att förebildsfrågan kommer upp framöver. Bra plan.

    SvaraRadera
  3. fru a: Skönt, ja, men oavslutat på något sätt. Suck.

    Kajsa: Oj vad jag ruvat på hämnd. Verkligen tänkt tusen onda tankar om den där mamman och pappan. Båda var ju dessutom på föräldramötet och plötsligt kände jag samma osäkerhet som i grundskolan igen. Ihoptussade utan annan gemenskap än barnen i samma grupp. Och attans vilken plats hon tar!
    Jag ska verkligen se till att diskussionen väcks om förebilder nästa gång. Jag har flaggat för det hos personalen...

    SvaraRadera