tisdag 21 september 2010

Efter oasen

...är det visst öken igen. Eller?
Nu är höstens resa gjord och kontot rejält länsat. Barnen var oväntat odelat glada när de insåg att jag tagit min plats i sängen igen under natten till måndag och bortsett från lite lätta syskongräl har det flutit väl.
Sova fick jag i Berlin. Sova ut. Sova länge. Prata om allt med fullbordade meningar och med tid för eftertanke. Skratta så jag fick träningsvärk i magen. Skapa filmmanus i huvudet och skratta ännu mer. Läsa. Äta god mat. Dricka vin. Vandra i maklig takt. Åka taxi. Se på vackra saker och människor och miljöer och hus. Inhandla fler av saker jag uppskattat sedan sist. Inhandla skor från favoritkedjan. Som visade sig stå under herrskor när jag kollade på deras sida nu. Och längta förstås. Efter ett tag. Vid tid för hemresa faktiskt och först då. Men oj, vad det blev svårt att tysta ned längtansrösten då.
Det är skönt att vara hemma igen hos den där lilla familjen. Min familj. Trots valresultat. Trots trist möte på dagis i morse. Trots jobb som aldrig tycks ta slut. Riktigt skönt.

4 kommentarer:

  1. Det är så magiskt det där med resor. Man längtar bort och sen längtar man hem.
    Och sen när man kommer hem och känner att alla mår bra och har fått träffa alla man saknat, så kan man börja längta bort igen.

    Skönt att ni fick en bra resa trots förkylningar och annat trist. Och, faktiskt nästan ännu skönare, att du trivs med att vara hemma igen.

    Stor kram från en som har grym reslust just nu

    SvaraRadera
  2. C: Jaaa, jag är definitivt en av dem som älskar det där med "borta bra, men hemma bäst". Och att få längta är faktiskt ganska underbart. Både ut och hem. Hoppas du också kan komma iväg snart! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Det låter ju helt underbart. Good for you, grrl! Både sömn och garv och vin och prat. Åh, så härligt. Du, det var du minsann väl värd! Kramar

    SvaraRadera
  4. Anna ser dej: Berlin är helt underbart. Om och om igen. Och vuxet sällskap är tillika helt ljuvligt lent för själen, det också. Och nu vill jag bara boka nästa resa. Direkt. Kramar!

    SvaraRadera