onsdag 18 november 2009

Men trotsen, min vän, hänger med! Eller vad sjukdom gör med trotsbarn och orolig förälder.

Följande övertalningsdialog utspelade sig i badrummet idag efter det att jag hittat Rubinen liggande med underhyllan på tevagnen som kudde för sitt febertunga huvud:

Orolig moder: Nu ska vi ta tempen på dig och ge dig alvedon så att du ska känna dig bättre.

Skållhet och arg Rubin: Nej.

O m: Jo, jag MÅSTE ta tempen för att se HUR varm du är. Du får välja den här eller den här! (Håller upp rump- respektive örontermometer.)

S o a R: Nej.

Efter lite tvekan pekar han på rump-termometern. Den är mindre. Men när han gjort det säger han nej igen och står fast vid det, trots lock och pock i form av glass, pepparkakor och you name it och så håller det på tills jag av oro och desperation slänger pumptvålen i väggen.

S o a R: Mamma är arg.

O m: Nej, älskade vännen, jag är OROLIG.

Hmm... Efter ca 20 minuter (och en genomgång av alla tjuren Ferdinands matadors grimaser - mest för egen desperations del) lät han mig faktiskt ta tempen och då konstaterades 40,1, vilket gjorde att jag nästan bröt samman av oro. Igen. Jag gillar inte feber. Så är det. Som tur var gillade han smaken av flytande alvedon. Supparna är slut och det är inte helt lockande att gå till apoteket för påfyllnad när det är storm ute och båda barnen är sjuka. Suck.

6 kommentarer:

  1. Usch usch. Hoppas de blir friska snart, bägge två, och att ni vuxna slipper bli sjuka. Sänder en tanke i blåsten.

    SvaraRadera
  2. Fröken K: Tack för tanken! Snar bättring står överst på önskelistan.

    SvaraRadera
  3. Näe...och fy, ni hade ju värsta stormen igår?
    Tur att han gillade flytande alvedon...det är ju toppen tillåmed!
    Jag är en sträng mor när det gäller trots. jag frågar inte. ger egentligen inga alternativ. Mutar ibland, såklart.
    mutor är bra.
    örontermometern är bra för han kan ju få ta tempen på dig då oxå. så kan man liksom locka med det...eller nåt.
    Men det är HEMSKT när de är sjuka. och så hög feber...man vet ju hur man är själv, om jag har 40 är jag typ döende...och de där små liven kan liksom leka med det...knasigt!

    Kram på dig i sjukdomstider...

    SvaraRadera
  4. fröken blund slår dank: Ja, den var tydligen något i hästväg! Vi lämnade inte lägenheten på hela dagen, förutom stackars maken då som stod i vaccinkö utomhus;)... Och, nej, jag vet. Inga alternativ är egentligen bästa alternativet, men ibland har man kört alla sina övriga redskap. Och jag HATAR verkligen feber, mest för att man ju vet att det inte är febern som är sjukdomen utan något annat, något läskigt och diffust som man bara kan gissa sig till. Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Åh 40 grader. Tur att du fick mäta till slut iaf!

    SvaraRadera
  6. Magda.nu *En fjärt i rymden: Ja, fy. Han är mästare på att få upp tempen... Tack för kommentaren - kul att du läser!

    SvaraRadera