torsdag 5 november 2009

Frisörbesök

I vår-vintras någon gång gjorde vi ett halvhjärtat försök att klippa Rubinens plötsligt gödningsväxande hår hos vår frisör i huset. Det gick inte så bra. Eller rättare sagt, det gick inte alls. Rubinen var inne i en fas då både obekanta och halvbekanta människor tillhörde det farligaste man kunde råka ut för och han ville inte ens följa med in för att titta på när maken satt i friserstolen för sin klippning. Kort sagt, det slutade med att vi fick klippa honom själva.

Utrustade med lite tips från frisörgrannen, satte vi igång och det visade sig att det är betydligt svårare att klippa hår än vad det ser ut som. Jag tillhör inte kategorin som ägnat uppväxten åt att frisera eller klippa mina vänners hår och kan fortfarande idag bara sätta upp håret i hästsvans, så det kanske inte var helt otippat att det blev så.
Frågan är ju bara hur länge kommer familjen undan med att barnet ser ut att ha klippt sig själv? Kan det vara dags att testa frisör igen?

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur länge man kommer undan med en oklippt tvååring. Troligen rätt länge, i alla fall bland andra småbarnsföräldrar.
    Men kanske ändå är det dags för ett nytt försök, nu är han ju större och storebror bevars!
    Lillans hår växer så långsamt att jag troligen inte behöver klippa henne förrän hon börjar skolan...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Muta! muta med choklad. muta med kramar. muta med presenter. Muta med precis det som passar bäst, men MUTA ;)
    Mitt hetaste tips just nu, och det avslöjar ju min pedagogiska inriktning för tillfället...hohoho...
    Ett annat hett tips är att hota...
    Hota om att ju längre håret växer desto lättare blir det för hårmaskarna att krypa in i öronen, hota med att han inte får mat, hahahaha, nej, jag SKOJAR bara!!!
    Jag har fått sova alldeles för lite och är typ helt full och fnissig av sömnbrist, och det går väl an, men snart övergår det till ren desperation och då vet i 17 vad jag skriver för inlägg ;)
    Jag skojar bara. jag är galen. just nu bara. snart blir jag bra igen ;)
    kram iallafall.

    SvaraRadera
  3. C: Hahahaha! Det trodde jag faktiskt också om Rubinen som verkligen inte var hårfager fram till 1,5 år. DÅ började håret växa som gräs! Så det finns hopp om din Lillan också! Kramar!

    fröken blund slår dank: Muta. Bra! Ska fundera ut något riktigt bra... Hoppas att sömnbristen snart är ett minne blott för dig (här är den dock ett faktum... tandnätterna har varit gräsliga och i natt briserade en sprängladdning dessutom utanför fönstret för att öka på pressen ytterligare;)). Kramar till dig!

    SvaraRadera