torsdag 15 oktober 2009

Tinnitus i hjärtat

Dum som jag är - eller kanske är det godtrogen - så trodde jag vi haft nog med debacle för den här gången. Det räckte och blev över igår. Men icke.

Vid lämning, när den känsliga modern sett sin nu glada son springa iväg och krama ett annat barn, brast tårarna fram i samtal med en av Rubinens pedagoger. Hon tipsade om att ta med en filt för att snabbt och lätt kunna (kväva?) svepa in det trotsigt påklädningsvägrande barnet och därefter raskt och lätt sätta honom i vagnen. Jag nickade, höll med och trodde - tyst för mig själv - inte alls att min käcke son som nu borde ha "been there, done that..." skulle köra med samma grej.

Men för säkerhets skull tog jag faktiskt vagnen med åkpåsen och Pydden på magen. Kontentan är att det var bra. Med åkpåse, alltså. För en halvtimme senare styr vi hemåt; en tvärarg moder, en trotsig oklädd son och en tyst dotter. Fel strategi igen, för jag vet att man ska låtsas som att man inte bryr sig, att man helt utan mörker i ansiktet ska säga: "om du nu vill gå utan overall, skor, mössa, halsduk och vantar, så varsågod!"

Och nu vet jag att han kommer göra så här igen; ganska säkert i alla fall, för han har lyckats provocera mig två dagar i rad och det är ju det som är grejen! Han kan styra! Triumf! Men nästa gång är det jag som med ett riktigt Bree van de Kamp-leende säger; "ja, men varsågod lilla vän, inte bryr väl jag mig om att du går i strumplästen i nollgradigt!!". Självklart ser jag till att packa med kläderna för en viss potentiell ånger som kan uppstå. Att stanna inne hela helgen är liksom inte ett alternativ med en trotsson.

4 kommentarer:

  1. Men du. Just do it. "Glöm" åkpåsen och låt honom testa att gå ut i strumplästen utan ytterkläderna. Jag lovar att på den lilla tid som det krävs för honom att förstå att det här inte alls var särskilt skönt så hinner han inte frysa ihjäl eller ens få lunginflammation.
    Tänk också på att det är mycket bättre att testa den strategin vid hämtning, när man har mycket mer tid, än på vägen TILL dagis.
    Just idag ska det dessutom vara snöblandat blåsigt regnrusk på eftermiddagen, i typ hela landet, så det är ett helt perfekt tillfälle att låta honom få som han vill. :)

    SvaraRadera
  2. Alison: ja, nästa vecka blir det absolut den strategin som gäller. Jag kanske t o m redan från början ska låtsas förutsätta att han inte ska ha några kläder så får vi se om det gör tricket... Idag är han hemma och än så länge har vi inte vågat oss ut. Vi skyller på lillasyster som ju är sjuk.

    SvaraRadera
  3. vad kämpigt det är! hoppas den nya strategin kan fungera.

    SvaraRadera
  4. fru a: Suck, ja. Man lär sig onekligen en del om sig själv i dessa skarpa lägen. Saker man gärna hade sluppit veta...

    SvaraRadera