måndag 19 oktober 2009

Mardrömmar del 2

Rubinen har sovit dåligt under en ganska lång period nu med följden att en av oss fått sova på madrass inne i hans rum under större delen av natten.

Ett tag har vi försökt få ur honom om det är något speciellt som han är rädd för. Det blir mer och mer, kan jag berätta. Som tidigare nämnts är det spöken, monster och bränder som skrämmer. Och i förra veckan, när trotset började gå på högvarv, läste jag "Alfons och odjuret" för honom. Inte jättesmart kanske, men det där med när barn är redo för olika typer av böcker är jättesvårt att avgöra, tycker jag. Följaktligen har mantrat nu varit:

"Det finns inga spöken, monster och odjur".

I Rubinens version lät det:

"Det finns inga spöken, monster, djur och blod"

och då måste ju jag rätta honom;

"Jo, djur finns, men inga ODJUR och blod finns, men det blir inte alltid så mycket blod som Alfons trodde att det rann ur Lillkillens näsa etc."

Och givetvis har jag tagit mig vatten över huvudet, för Rubinen förstår faktiskt inte det där. Han bara fortsätter drömma mardrömmar. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar