måndag 26 oktober 2009

Familjetid

På något konstigt sätt (kan det bero på vintertiden?) hamnade hela familjen vid frukostbordet samtidigt idag, vilket var trevligt. Dessutom hade vi hur mycket tid som helst, eftersom klockan bara var halv sju och maken varit uppe sedan en timme med Pydd. Rubinen började prata om vår äldsta siames, Hector, som inte kom när vi ropade.

"Han är bange", sa Rubinen på dansk-svenska.
"Varför det?", frågade jag.

Efter lite invecklad Rubin-förklaring förstod vi att det handlade om "Alfons och odjuret" igen, som vi för övrigt inte läst på en vecka... Ett enda litet felsteg just nu ger uppenbarligen gigantiska efterföljder.
När vi ropat på Hector ett tag, inser vi att även Pydd ropar; "Heck!"

2 kommentarer:

  1. men vad betyder bange då?
    Tänk att den lilla bebbon pratar...shit vad snabbt det går!!!

    SvaraRadera
  2. fröken blund slår dank: Haha! Jag funderade på om jag skulle skriva en översättning, men så tänkte jag att det verkade lite överpedagogiskt tills jag kom på att det bara är här nere vi har dansk tv och läser undertexter...;) Det betyder "rädd". Igår hade han sagt "pölse" till den stackars pedagogen från Umeå. Hon hade till slut förstått att det var lunchkorven han menade.
    Och, ja, visst går det sanslöst snabbt!

    SvaraRadera