måndag 19 oktober 2009

Det där med att ta sig friheter

Då och då tittar jag in på "kändisbloggar", mest dem som handlar om föräldraskap, och slås av hur kommentarerna flödar. För egen del känner jag att det blir ganska ointressant att föra dialog med någon som helt klart inte kan ha någon tid att svara på alla kommentarer och som man därmed inte kan få någon närmare relation till. Det är lustigt, för hur mycket jag än skriver för mig själv, så hade jag inte valt det här mediet om jag inte också ville föra ett samtal; delta i en slags pågående diskussion om föräldraskapets glädjeämnen och vedermödor.

Men, framförallt slås jag av hur mycket åsikter folk har om andra människors liv. Jag kan förstå att man lägger sig i om det sker något direkt illegalt, för självklart har vi ett ansvar för varandra och vi måste också kunna rikta grundad kritik som handlar om välvilja. Trots allt är det ju små samhällsmedborgare vi hjälper på traven och det är viktigt att vi visar hänsyn mot varandra. Dock, de allra flesta elaka påhopp som sker i kommentarform på kändisbloggarna, handlar ju mest om att peka finger och visa sin egen förträfflighet. Och allra viktigast - det sker inget delande. Det är inte dialog för mig. Kanske är det så att folk upplever att eftersom dialogen inte är möjlig på kändisarnas bloggar, så blir pekpinnandet och elakheterna ett sätt att få uppmärksamhet?

En annan sak som ligger högt på listan över friheter som folk tar sig, är när man riktar sin kritik gentemot föräldrar till deras barn, som t ex "Åh, så mamma tycker att det är så varmt ute att ingen mössa behövs på ditt lilla huvud." (Jag har faktiskt sluppit sånt där själv, men har hört sådana kommentarer hagla. Kanske ser jag för barsk ut för att själv bli påhoppad.)
Jag tror inte att jag någonsin kommer upphöra att förvånas över denna till synes offentliga arena.

3 kommentarer:

  1. Men visst är det coolt det där med bloggandet, att det blir som en viss diskussion? Haha, nu när jag skriver inlägg väntar jag liksom på vad tex du ska tänka om det...kanske är det samma för dig? och det är spännande! jag skulle aldrig kommentera på nån kändis sida, eftersom de aldrig kommenterar tillbaks (alltså svarar på det man skrivit, fast på deras sida...)det känns liksom trist. och sen tycker jag det är heeelt uppåt väggarna när folk skriver elaka påhopp. Varför? Det är elakt, och helt lönlöst enligt mig. Konstruktiv kritik gillar jag, om man nu måste tycka till...
    Och vad beträffar det där sista, att bli kommenterad hur man sköter sitt barn...En av lillkillens dagisfröknar har tagit på sig beskyddarrollen för min lilltjej. Så fort jag lämnar lillkillen på dagis är hon där och rättar till tjejens kläder, kommenterar klädval/väder,ger henne nappen osv...rimmar ganska illa med tanke på att de har ett förbud att barnen inte får "peta" på bebisarna som kommer dit pga smittorisken...är inte fröken den som typ har allas baciller på sig isåfall....
    kramar´och tack för roligt inlägg!

    SvaraRadera
  2. fröken blund slår dank: Tack själv, du! Och jag håller fullständigt med dig. Det finns en liten pirrig längtan efter ett svar på tankarna från någon, exempelvis dig, och det är lika roligt varje gång. Jag avundas dock inte kändisarna som får så mycket skit i samma skopa. Hu.
    Och det där med dagisfröken; Gode skapare! Självklart är det väl mest läskigt på hennes händer och det borde hon väl verkligen inse!? Och att kommentera - fy, på sig! Så gör man väl inte? Vi är ju liksom lite i underläge, känns det som, gentemot dagisfröknarna. Säger vi till på skarpen riskerar man ju att onda ögat riktas mot ens barn... Är det där lillfröken ska börja också så småningom?
    Även på Rubinens dagis är det huggsexa om Pydd. "Hon kan sitta hos mig!", ropar en av fröknarna medan bråkkillen tafsar i ansiktet på henne. Jag måste erkänna att igår tog jag emot "hjälpen" mest för att slippa slåss mot trotsrubinen om kläderna med Pydden på magen. Det blir lite jämnare kamp utan en bebismage också...
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  3. jo ibland känner man sig faktiskt lite i underläge mot fröknarna på dagis, vilket är lite märkligt...men nu gör jag inte det längre då jag tycker att de betett sig mkt märkligt på många sätt...
    och vi byter dagis när vi flyttar, hoppas jag, så lillfröken hamnar på ett annat ställe...
    kramelikram!

    SvaraRadera