onsdag 26 augusti 2009

Borta

Igår var kursstart för den utbildning inom jobbramen som jag ska gå under terminen. "Mjukstart" med ca 7 timmars frånvaro från hemmet. Maken var hemma med Pydden och jag powerammade inför avfärd. Mycket skum känsla att sitta i en skolsal utan dottern. Lite som att ha skurit av en kroppsdel. Sprang ut på parkeringen vid lunch och ammade en skvätt igen.
Allt hade givetvis funkat utmärkt. Det hade mest sovits och gosats. Och makens ansikte lyste av förälskelse; för äntligen hade han fått umgås på riktigt med dottern - bara de två.
Kontentan är att vi nog behövde den här dagen alla tre.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt! Vi hade precis samma upplevelse härom kvällen när jag var borta och kärleken tog bägge barnen och nattade Nils själv för första gången. När jag kom hem (lite stressad för om det gått bra) sa han bara "Vi har haft det så mysigt". Det är bra att vara borta också och man behöver få lite tid på egen hand med sina barn. Stora som små.

    SvaraRadera
  2. Å vad fint det låter...
    det där är så fantastiskt, när allt liksom funkar, och alla är relativt nöjda på nåt sätt. Märker redan på min man att han liksom inte får riktigt med tid för lilltjejen. Det blir ju tyvärr så.
    Vad spännande med skola? Vad är det du ska läsa?
    kramelikram!

    SvaraRadera
  3. Jag, som haft det så sedan stora S var liten, vet hur vikigt det varit för hela vår familj, att mannen får ta allt ansvar emellanåt.
    Härligt att det gått bra för er!

    SvaraRadera
  4. Anna ser dej: Det är verkligen skönt att det funkar; det måste det liksom, men man kan ju släppa oron på ett helt annat sätt när man får det bekräftat! Och visst behöver man både få tid ensam med barnen och på helt egen hand. Inte minst för att få sakna och längta lite. Det gör under för vilket förhållande som helst.

    fröken blund slår dank: Det där med tid för maken och den minsta har varit svårt här också. När jag ammade som mest var kontakten nästan obefintlig kändes det som. Nu tar de igen den genom att hon hänger på hans mage i sele när det lagas mat. Ett bra sätt att förena nytta med nöje! Jag läser en kurs på Malmö Högskola som heter "det mångreligiösa Sverige". Kan nog få god användning av den i jobbet så småningom, hoppas jag. Kramar!

    Yogamamma: Absolut. Viktigt som bara den för hela familjen att alla kan ta "alla" roller och ja, jätteskönt att det funkat. Jag tror att man blir en bättre förälder om man får variation i sina uppgifter.

    SvaraRadera