onsdag 1 december 2010

Dag 22- Det här upprör mig

Jag blir lätt upprörd och det är jag faktiskt glad över. Fast ibland känner jag att irritationen kommer onödigt snabbt över vissa saker. Det är dock sällan ett så stort problem.

Jag avskyr (OBS! Listan är inte i någon slags fallande ordning):

  • dåligt trafikvett hos både cyklister, bilister och fotgängare

  • när folk slänger grejer på marken utan att skämmas (ja, det finns färre papperskorgar nu än för några år sedan, men då får man väl gå en bit med skräpet i handen, då).

  • orättvisor på både det globala och det mer lokala planet

  • att gråten kommer snabbt när jag blir orättvist behandlad eller arg

  • egoistiska och hänsynslösa beteenden

  • fördomsfullhet gentemot religion eller härkomst

  • vissa mycket agiterande ateistiska humanister som helt klart är så fundamentalistiska som de anklagar troende människor för att vara.

  • när mina barn blir felaktigt eller orättvist bemötta eller behandlade

  • bristande solidaritet med dem som har det sämre och bristande ansvar för miljö och klimat

  • sexism och dålig kvinnosyn

  • när jag känner mig utnyttjad

    Och förmodligen mycket, mycket mer. Eller, jo, helt enkelt mycket, mycket mer....

6 kommentarer:

  1. jag tror tametusan jag kan skriva under på alla :) jag kanske bara länkar till dig när jag kommer så långt!

    SvaraRadera
  2. fru a: Hahaha! Det går så bra så;-)

    Librarybeth: Skönt att det finns fler!

    Ingela: Som sagt, mycket skönt med fler som förfasar sig!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar heller inte att jag börjar grina när jag blir arg, det är ju inte ledsen jag blir. Grr!

    SvaraRadera
  4. Fröken K: Nej, det är verkligen fruktansvärt irriterande och även förnedrande i vissa sammanhang, för man blir ju behandlad som att man bara är känslosam och ledsen när man i själva verket är topp tunnor...

    SvaraRadera