lördag 14 augusti 2010

Jobb och skyfall

Arbetslördag med dop och vigsel. Dagen har vadat i regn. Cykelturen till kyrkan för sista jobbtimmarna gjordes som tur var i uppehåll, men så fort brudparet begav sig på sin vandring runt knuten mot intåget började himlen öppna sig igen.

Familjen min väntade bakom kyrkan efter vigseln. I skyfallet. Och hela mitt jag fylldes av värme och fjärilar när jag såg dem. Mina. Mina fina fina.

Sedan började gnället och lekplatsen vi åkte till var helt vansinnigt våt. Överdragsbyxor och regnjackor gjorde ingen skillnad. Och Rubinens byxor blev dessutom våta av kiss. Åskmullret och blixtarna drog igång och cykelfärden genom en spöklikt människofri men syndaflodsfylld stad blev som att cykla i havet. Våra regnkläder var genomvåta. Barnen satt oskadda i sin lilla kur och hörde på regndropparna som var stora som spelkulor.

Väl hemma firade vi att Rubinen lyckats sitta på toaletten hela två gånger idag med lyckat resultat och tågbanan utökades med en kran och två skenor.
Nu återstår predikan.

7 kommentarer:

  1. Du skriver så fint och med så mycket kärlek. Era barn har en fantastisk mamma.

    SvaraRadera
  2. Duktig kille som lyckas på toaletten! :-)

    SvaraRadera
  3. Men visst är det tur med regn på bröllop? Kan de ju intala sig i alla fall. Tycker ditt yrke är så fascinerande. Kanske skulle ta en licens och bli vigselförrättare.. jag som inte ens själv är gift!

    SvaraRadera
  4. Även om jag inser att DITT jobb innebär och innehåller så mycket mer än bröllop naturligtvis. :)

    SvaraRadera
  5. Alison: Tack, tack. Jag blir alldeles glad och varm!

    http://catiiis.blogg.se: Jo, det var verkligen ett genombrott! Tyvärr har han inte följt upp det sen;)...

    Kajsa: Jo, jag fick ett mail av brudparet efteråt där de poängterade just det där med turen;)!
    Det ÄR verkligen ett häftigt jobb och det är så snabba turer varje dag att man nästan inte hinner med, men det är ju just det som är så kul. Tycker absolut att du ska skaffa licens eller kanske rent av slå in på min bana?!;)

    SvaraRadera
  6. Härligt med Rubinens framsteg:D Hur har det gått, har det hållit i sig? Och skyfall, det är speciellt. Jag tycker det kan vara lite befriande att veta att det är omöjligt att hålla sig torr, inte som i ett sånt där litet fjuttligt normalregn:D Kramar & jag håller tummarna för toagenombrottet

    SvaraRadera
  7. Anna ser dej: Nej, det har ju såklart då inte hållit i sig, men det faktum att han ändå två gånger under samma dag lyckades, tyder på att han inte är ett hopplöst fall...;)
    Och jag håller med om det där med känslan av befrielse i att det inte är lönt att försöka skydda sig; jag minns en gång då jag cyklade rakt ned i en megastor pöl under en viadukt och bara kunde skratta hela vägen hem! Kramar och tack för tummarna!

    SvaraRadera