lördag 4 april 2009

Mjölkfritt no more

Idag bröt jag den mjölkfria dieten; den här gången medvetet... Förra lördagen råkade jag få i mig pepparchips som jag numera vet innehåller något så osexigt som skummjölkspulver och en hel massa annat också för den delen, förutom de obligatoriska potatisarna.
Idag, efter ytterligare en tråkig vecka utan ost och choklad, åt jag scones med en massa ostskivor och njöt som aldrig förr.

Det finns dock det som är gott i det mjölkfria sortimentet. Oatly gör en riktigt god vaniljsås, tycker jag, som jag tröstat mig med två gånger under den här perioden. I kombination med äpplepaj då. Och jag får också erkänna att sojamjölkslatte inte är helt förskräckligt. Det blir förstås något helt annat än vanlig latte, men det blir även latte på lättmjölk.

Man kan lite småsurt konstatera att det sällan lönar sig att vara överkänslig mot något. Ofta kostar det extra; på Espresso House hela 3 kronor, men oftare finns det helt enkelt inget full gott alternativ eftersom laktosfritt inte duger om man ska undvika mjölk helt och hållet.

Vad gäller fast föda, är det skrämmande att personalen på diverse ställen sällan vet vilka ingredienser de varor som säljs innehåller. I somliga fall kan det ju t o m bli en riktigt farlig utgång. Men jag gissar att "riktiga" allergiker är medvetna om fällorna och tar med sig fika själva...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Själv tål jag mjölk, men innan jag fick min magåkomma diagnostiserad så testade jag att leva mjölkfritt i ett par månader. Det var, som du säger, inte så lätt även om jag visste att jag inte skulle bli sjuk om jag råkade få i mig något med mjölk i. Om jag verkligen måste undvika mjölk (eller något annat livsmedel) på riktigt skulle jag ha svårt att slappna av och njuta av mat på krogen.

    Kvar från den mjölkfria tiden finns i mitt liv Oatlys "matlagningsgrädde" som vi numera alltid använder. (däremot håller jag inte med dig när det gäller vaniljsåsen, jag tycker den är på tok för söt) Och en och annan sojamjölkslatte har jag faktiskt också druckit, även om jag "får" dricka latte med vanlig mjölk. Ibland föredrar jag soja-lattesmaken.
    För den är ju delad som baken. Smaken alltså :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. C: Ja, det är nog det söta i vaniljsåsen jag fallit för. Det var faktiskt den produkten jag såg fram emot sedan mjölkfria fasen med R's kolik... Ska testa matlagningsgrädden. Det låter ju onekligen som ett bra alternativ till "vanliga" produkter.
    Kram!

    SvaraRadera