måndag 8 november 2010

Total setback (Bajs del 321)

Fyra påsar hem från dagis idag. Ja, det står faktiskt fyra (4). Och jag fattar liksom inte; tror dagispersonalen att vi har tio (10) vinterombyten i ytterklädesväg för dagisveckan? Eller att vi har någon möjlighet - boende i ett hyreshus - att tvätta bajskalsonger/bajsbyxor/bajsstrumpor/bajsöverdragsbyxor en masse mellan 17-20 (för då stänger tvättstugan som alltid är fullbokad en vecka i förväg) för att vara torra och fräscha morgonen därpå?

Nej, nu ger jag upp. Nu blir det blöja vid utomhusvistelse på dagis. Det tycker jag egentligen inte att vi borde behöva säga till dem efter den här hösten... Men, jo. Nu säger vi det.

9 kommentarer:

  1. Nej men oj! Vad gör de - bara låter barnen gå utan hjälp att komma ihåg eller minsta träning eller vad? Verkar ju helknäppt. Kör ett ordenligt rejs på jullovet istället.

    SvaraRadera
  2. Nej, vad dåligt, det känns verkligen inte som du ska behöva säga till om det om man märker att det behövs en blöja. Och jag håller med Kajsa, testa att köra intensivträning utan blöja när ni är tillsammans lite längre och påminna R. Kram i tvätthögen, hoppas det löste sig med tvättiden...

    SvaraRadera
  3. Tycker också att det låter som att det är läge med en paus. Kanske är det R:s sätt att protestera mot hela grejen dessutom. Ta ett steg tillbaka. Förr eller senare kommer han att fatta att det inte är så himla kul med bajs i rumpan.

    Vet inte vilka tricks ni har kört men med Fille funkade det jättebra att ge ett fint klistermärke varje gång han bajsade på pottan eller på toa. "Bajsklistermärkena" sattes (med stor stolthet) upp på ett speciellt papper på hans vägg. Men det där funkar bara när de själva är redo.

    SvaraRadera
  4. Kajsa: Ja, vi har också undrat både en och två gånger hur de resonerar. "Nej, han ville inte gå på toaletten innan vi gick ut när vi frågade honom." Nej, såklart. Man får ju säga till en treåring att han SKA GÅ...
    Problemet är ju att han inte säger till när det är dags med bajs. Så det känns mer som en mognadssak; inte så lätt att lösa på en vecka...

    Anna ser dej: Man har ju inget att jämföra med på dagisfronten i allmänhet, så det är alltid en känsla av att man begär det omöjliga från personalen om man vill att de börjar göra något de inte redan gör. Jag fick dra tvättlasset till jobbet. Tur att den möjligheten finns, konstaterade min chef lite avmätt...;-)

    Alison: Det kan ju vara så att han protesterar mot hela grejen, men jag lutar nog åt din mognadstanke. Jag tror helt enkelt att han är lite sen på den här fronten. Kissandet har det inte varit några direkta problem med förrän vi började införa blöja igen pga all bajstvätt. Just nu en svår nöt att knäcka. Mutor har tyvärr inte funkat heller. Och de blev till slut i storleken Brio-kranar...

    Tack alla tre för peppen!

    SvaraRadera
  5. Två vita påsar på hyllan idag. Nedkissad overall vid hämtning igår. Kollade då på "toaschemat" när han senast kissat innan, vilket var sex timmar tidigare...

    Här hemma har Barnet sagt till när han är kissnödig i flera månader, men på dagis gör han det tydligen aldrig (fick jag veta idag). Jag hade ju dock chansat på att en 3-åring behövde kissa (vare sig han vill eller inte) oftare än var sjätte timme, men vad vet jag som outbildad förstagångsförälder?

    Blöja känns inte som ett roligt alternativ, men det är ju inte skoj att tvätta sönder den nya vinteroverallen heller. Så jag vet faktiskt inte vad man ska göra. Gå i ide och hoppas att allt bara löst sig till våren? Skönt att höra att det finns fler sena/envisa på kontinensfronten ialla fall.

    SvaraRadera
  6. mellanbarnet: Jomenvisst. Det värmer i det oroliga modershjärtat att sonen uppvisar symptom som delas av andra junifödda-07-pojkar. Men det värmer inte något modershjärta att skölja kalsonger i toaletten stup i kvarten för att det inte ska bli stopp på alla övriga ställen. Ett stopp för det hade varit prima.
    Man kan verkligen undra över insynen i 3-åringsvärlden bland pedagogerna på förskolan. R har ALDRIG sagt "Ja, mamma, jag är kissnödig och går gärna till toaletten!" som svar på mina toalettfrågor. Däremot gör han som Barnet och gå själv (eller efter sträng tillsägelse). Det tycks han dela med andra pojkar i andra åldrar också. Lite lagom disträ och inte i kontakt med blåsan hela tiden.
    Men seriöst, jag känner mig riktigt modfälld över att behöva fundera på blöjor igen. Det hjälper inte att vi kallar dem "bajskalsonger" istället. På något sätt är det begreppet redan nedkladdat för min del...;-)

    SvaraRadera
  7. Ibland kan jag tycka att dagis borde ha en tvättmaskin och lägga i "nödtvättar" åt föräldrarna, som en nerdyngad overall. Det är ju bättre att få hem en blöt men tvättad overall än att meckla med tvättstugetider klockan 17. Lite holistiskt synsätt. Glada föräldrar= glada barn. Men det är väl en utopi- att dagis ska tvätta...

    SvaraRadera
  8. ... och jag är inte avis ;) den tiden är förbi - det var en fin tid men nu slipper man ränna till toan för att agera torkassistent alt. byta blöjor. Det var en smula körigt ett tag med alla kidsen!

    SvaraRadera
  9. Magda.nu: Jag håller med och undrar hur det var på "vår tid"? I vårt fall här får vi ju t o m med hela bajsen hem i byxan också, vilket fått mig att undra en del kring det hygieniska i att en sådan (eller flera) påse hänger ute i ett kapprum en hel dag... Men, visst, utopi är det ju att man skulle kunna kräva något sådant av dem som att tvätta kläder. Suck.

    Librarybeth: Haha! Nej, det kan jag gott tänka mig; du har ju faktiskt gjort ditt och förtjänar lite ro på det området;)!

    SvaraRadera