torsdag 18 november 2010

Dag 09 - Min tro

Eller "My beliefs" som den engelska varianten av listan tydligen lyder. Mina övertygelser. Jag gillar den rubriken bättre. Den är fylligare på många sätt, i mina ögon.
I vilket fall som helst.

Jag är bekännande kristen med en levande tro på en Gud som älskade världen och oss så till den milda grad att han/hon blev en människa som vi och delade våra villkor. Och så vidare. Jag tror på uppståndelsen. Jag tror att Gud fortfarande skapar, men att vår fria vilja gör världen så komplex som den är. Jag tror inte att Gud sänder olyckor och inte heller att det är Gud som ligger bakom naturkatastrofer. Jag tror inte heller att ondskan i världen är ett bevis för att Gud inte finns, utan ett resultat av vår fria vilja. Min tro är att Gud aldrig lämnar oss ensamma, vare sig vi lever eller dör, skrattar eller sörjer. Gud är med oss även i det svartaste svarta. Så tror jag. Och mycket mer förstås, men det får tas upp på annan plats någon annan gång.

Jag tror också på ett samhälle där alla människors tro får plats och får leva sida vid sida. Jag tror att en människas tro är en så stor del av hennes person att det inte går att begära att tron hängs på en krok utanför det offentliga rummet. När sådant uttalas blir jag rent ut sagt rasande eftersom min tro handlar om tolerans gentemot andra, inte tvärtom, som man kan se hos vissa sekulära trosövertygelser. Min tro är en del av mitt blod och genomsyrar förhoppningsvis min människosyn och mitt engagemang för en bättre värld.

Sedan är jag född rättviseivrare. Jag avskyr orättvisor. Det gör ont i hela mig när människor blir behandlade orättvist på grund av kön, hudfärg, ålder, sexuell läggning, religiös övertygelse eller av någon annan anledning. Och jag menar att det är vår mänskliga plikt att se till så att människors lika värde aldrig spelas bort eller nonchaleras.

Jag tror på demokrati och på att vi som samhällsmedborgare måste ta ansvar för det samhälle vi lever i genom att rösta och engagera oss.

Jag tror att vi måste som är föräldrar måste vara förebilder i vårt engagemang för en bättre framtid för våra barn.

Det här blev mycket och ändå inte alls så fullständigt som jag hade velat, men det är ju ingen trosbekännelse, bara delar av mina splittrade osamlade tankar...

5 kommentarer:

  1. Jag följer din lista med spänning. Det är så intressant att veta mer, att få en fyllighet i den som du är och har kommit att betyda för mig.
    Din tro påminner mycket om mig, även om jag inte är kristet troende (säger man så förresten?)

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant. Jag skulle vilja diskutera tro med dig någon gång. Jag är ju ateist men jag har stor respekt för din tro och det finns mycket i det du skriver som får mig att fundera över mitt eget förhållningssätt till andras tro.

    Vore kul att träffa dig hur som helst! Säg till om du har vägarna förbi Stockholm någon gång. :)

    SvaraRadera
  3. Yogamamma: Kul att du följer min lista; jag följer ju dig också och ser verkligen fram emot dina inlägg! Och vad spännande att våra respektive trosuppfattningar påminner om varandra!
    Jo, "kristet troende" kan man säga, eller "troende kristen".

    Alison: Ja, det hade varit riktigt spännande och kul att ses och diskutera tro (och annat)! Är på väg en kortis till Stockholm redan nästa vecka; Amosredaktionen såg till att pressa schemat tyvärr (eller, ja, det är ju kul det med...), men nästa gång ses jag gärna!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Du skriver: ”Jag är bekännande kristen med en levande tro på en Gud som älskade världen och oss så till den milda grad att han/hon blev en människa som vi och delade våra villkor ”
    Jag var bekännande, hängivet kristen i sex år.
    Sedan studerade jag den judiska Bibeln (som ni kristna kallar ”GT”) på hebreiska (inkl. profetior om Messias) och den historiske Messias – Ribi Yehoshuas – från Nasarets autentiska rekonstruerade undervisning på hemsidan www.netzarim.co.il. Jag förstod då att Messias var en människa, inte en inkarnerad människo-gud, precis som det var profeterat i den judiska Bibeln på hebreiska.

    Skaparen älskar alla människor och har en plan för alla människor, inklusive Messias. Den planen finns att läsa i den judiska Bibeln på hebreiska.

    Med vänlig hälsning Anders Branderud

    SvaraRadera
  5. Anders Branderud: Ja, i världen ryms det många uppfattningar om tro. Du har din och jag har min. Du förstår säkert att jag förstått saker på annat sätt än du efter mina teologiska studier och i den tjänst jag har. Jag har full respekt för andras trosuppfattning och önskar bara att andra kan ha den respekten för min och för mina medkristnas. Det saknas tyvärr sådan i vårt samhälle på alltför många ställen.
    Ha det bra!

    SvaraRadera