tisdag 26 januari 2010

Öronbarn

När jag var liten hade jag öroninflammation mest hela tiden. Så ser i alla fall minnet ut, när jag ser tillbaka. I minnet handlar det mest om spruckna trumhinnor, jourläkare och nattöppna kliniker, penicillin-allergi och abboticin-konsekvenser, om smaken av flytande alvedon och näsdroppar som rann ner i halsen. Alvedon var gott, men inte näsdroppar och penicillin. Att vara sjuk var egentligen inget ont. Så minns jag det i alla fall.

Nu när jag är vuxen och lever med oron för sjukdomar som drabbar mina barn, är läget helt annorlunda. För vårdinrättningar ringer inte upp mig och ger mitt barn tider av sig själva, medicin levereras inte till dörren, någon annan tar varken beslut om eller konsekvenserna av jämrande lealösa barn.
Kort sagt, här gäller det att ha koncentrationen uppe och alla rätt på proven. Här gäller det att sitta i köer, planera rundor förbi kvällsöppna apotek, hitta finurliga sätt att servera äckliga smaker och droppa förhatliga droppar. Här gäller det att söva om och vyssja förtvivlade ynkliga ANDRA. Att själv känna efter hur trött man är eller hur snuvig man är funkar liksom inte. Det är sjukdomstid som är det där riktiga kvittot på att man blivit förälder och verkligt vuxen.

Och trots att det mesta inte alls är kul med det, så finns det ändå någon liten tillfredsställelse i varje seger vunnen, i varje droppad näsdroppe. Jag klarar det faktiskt. Faktiskt. Jag är vuxen och det är helt ok.

6 kommentarer:

  1. Det är klart att du klarar det här. Men det låter tungt.
    det gör det sannerligen. Kanske känns skönt att känna iallafall att du minns det sådär...för då vet man att barnen inte lider så mycket som man själv gör av allt meck runt sjukan...
    stor kram till dig med hopp om tillfriskning för er alla!

    SvaraRadera
  2. Åh, hoppas ni blir friska snart! Det är tufft med sjuka barn som man bara vill hjälpa och ibland känner man sig så maktlös. Men det fantastiska är att man klarar sig igenom alltihop!
    Du, jag läste tillbaka lite på det du skrivit om trots och tänkte på Jesper Juul och vad han skrivit om autonoma barn. Jag har läst ett par artiklar i Vi Föräldrar och första gången skrattade jag högt för det stämde så väl överens med hur vår största tjej funkar! Kanske har du också läst om det, kolla annars på: http://www.viforaldrar.se/artiklar/2009/03/17/ella-3-5-far-standiga-utbr/ eller http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/05/01/jesperjuulcoachar/
    Kanske kan det vara till någon hjälp. Kram!

    SvaraRadera
  3. Heja dej!
    Hoppas att det släpper snart:)

    SvaraRadera
  4. Jag har undrat så vad det är som kommer göra en till vuxen på riktigt (dammsuga under sängen där ingen ser? rensa filtret i diskmaskinen långt innan det tar stopp? bara äta två bitar och inte en hel aladdin-ask?), men nu fick jag svaret. TACK! Och krya på er, såklart!

    SvaraRadera
  5. Grattis i efterskott till Bloggen 1 år! :) Hoppas båda barnen kryar på sig snarast.

    SvaraRadera
  6. fröken blund slår dank: Ja, visst är det lite skönt det där med minnen. För minnen är ju sanning. I alla fall mina för mig. Och det verkar verkligen som att barnen har haft minimalt med lidande bortsett från "irritation" av sjukan. Förhoppningsvis är vi i den gamla vanliga vardagen nästa vecka igen. Tack för kramen och kram tillbaka!

    Anna Fredag: Ja, det var onekligen en intressant artikel och en del som stämde, men inte allt. Delar av klimaxet just nu har förmodligen handlat om den dubbelsidiga öroninflammation som vi uptäckte att R hade när vi var hos doktorn, mest för att kolla av, igår. Han hör dessutom uselt, just nu. Men shit vad jobbig helgen var. Uppsägningen av föräldraskapet låg på hallbordet;)... Tack för tipset och kram tillbaka!

    Toril: Tack för peppningen; det ger verkligen mer energi! Och det behövs just nu;).

    mellanbarnet: Hahahaha! Tja, allt det där andra är väl kanske också vuxentecken liksom det där förhatliga pensionssparet som jag ALDRIG trodde att jag skulle börja med (och nu har jag väl lätt hållit på åtminstone 6-7 år?), rynkor och pigmentfläckar på händerna samt middagar som slutar innan folk däckat och nattbussarna börjat gå;)... Och tack för krya-peppen!

    Kajsa: Stort tack! Och ja, det får man sannerligen hoppas och sen, om jag får önska, skulle jag vilja ha en liten sjukdomspaus ett tag...

    SvaraRadera