måndag 18 januari 2010

Och jag gråter varje gång...

I nya fina 'Den rosa barnkammarboken', som Rubinen nyligen fick som medlem i Barnens bokklubb (doppresent av mormor och morfar), finns en underbar berättelse om en pingvin och ett isberg. Jag kan dock inte läsa den högt för R, för jag hulkar så mycket att rösten inte bär.
Lite oroligt undrar jag förstås om det är en fas jag är i ELLER om det är så här det är numera. Att föräldraskapet gjort att allt som handlar om separation, död, känslor och utsatthet ska träffa som en granat i alla mjukdelar? I så fall är jag ju ganska uträknad i mitt jobb.
Eller så måste jag hitta en motsvarighet, en slags motsats-lösning till ungdomens sluta-skratta-för-det-är-olämpligt-ramsa: 'farfar är död', som handlar om att inte bryta ihop i tårar istället och vad skulle det vara? Något kul och käckt?

Lösningen skulle faktiskt kunna finnas i ovannämnda bok. På sidan 16 eller 19.
I vilket fall som helst, så rekommenderar jag 'Den rosa' varmt!

7 kommentarer:

  1. Åh, jag vill ha dem allihopa. Hade några av demnär jag var liten, och man vill ju som bekant ge sina barn det fina man hade som liten själv. Vet du vad de kostar?

    SvaraRadera
  2. Det är fint med känslor som berör..det gör dig mänsklig tycker jag. Men ibland är man extra känslig å är på något vis hudlös...
    Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  3. Åh, pingvinberättelsen gör mig också lite lipig. För att inte tala om "En stjärna vid namn Ajax" av Ulf Stark.

    Visst är barnkammarböckerna bra! Fille älskar den svarta. :)

    SvaraRadera
  4. Fröken K: Ja, de är verkligen så fina allihop! Vi har samlat på oss en del av dem till framförallt R och nu då senast den rosa. På adlibris, som jag köpte den på, kostar den 185 kr, men det kan såklart vara värt att gå in på bokfynd.nu och jämföra priser.

    Toril: Tack, fina du. Ja, visst är det skönt att släppa fram det där som gör oss mänskliga små och sårbara. I lagom mängd;)

    Alison: JAAA! Ajax är den andra berättelsen i boken som jag storlipar under... Ändå vill R höra dem IGEN och IGEN. R's favorit är nu den rosa, men det är ju lite nyhetens behag. Han fick den om fordon i julklapp och vi har knappt hunnit läsa den än. Jag anar att den ligger ganska högt i kurs annars. Den svarta låter spännande...

    SvaraRadera
  5. Vi har nog alla tror jag, farmor har paxat att få ge dem till våra barn. Fordonboken har varit en favorit hos Fille, och den gröna är en som jag själv gärna plockar fram till sagostunden.

    Cd-skivorna ska inte heller missas, Fille har verkligen lyssnat mycket på dem!

    SvaraRadera
  6. Alison: Den gröna, minsann. Ska satsa på den nästa gång. Tror R fortfarande är något liten för den svarta, men det går snabbt iofs... Och, ja, cd-skivorna är faktiskt riktigt bra!

    SvaraRadera
  7. precis sådär är jag också, emotionell och blödig. var det innan med, men efter barnen... ojojoj. måste kolla in den rosa!

    SvaraRadera