fredag 18 juni 2010

Töcken

Vi sover inte. Igen.
Varje gång de här faserna inträder känns det som att vi alltid är där - i knappt öppna röda ögon, utbrott och järnsmak i munnen - men det är förstås inte sant. Och varje gång inser jag hur mycket färskvara sömn är. Det går inte att göra en insättning på sömnkontot i april för att sedan ta ut den igen i juni. Det står minus sedan länge.
På jobbet har jag nära till tårar nästan hela tiden. När jag passerar spegeln känner jag knappt igen mig för ögonen är inte mina; minimala och rödkantade. Och jag börjar få svårt att hålla reda på om det jag precis tänkte också lämnade läpparna eller om jag glömde öppna munnen när jag skulle prata.
Kruxet är ju just att vi inte har några marginaler just nu. Inga som helst. Vi ska jobba våra timmar, våra dagar, och hämta, lämna, leka, laga mat på de vanliga tiderna.
Trots att det kändes som sömnsjälvmord var jag tvungen - efter dygnen på egen hand med barnen - att träffa vänner i förrgår och igår.
Hemma kl 22.30 känns som att man riskerat liv och hälsa.
För någon vaknar någon gång mellan kl 2-4 för att sedan vilja gå upp kl 5.15, medan den andre vaknar någon gång mellan 24-1 och sedan 5.50. (Och det är mörklagt och allt är enligt rutiner utan mat på nätterna. De bara sover som krattor.)
Och om vi ska få ihop våra liv måste maken lämna hemmet senast 7.15 för att kunna hämta i rimlig tid.
Är det så här det ska vara?
Inatt föll en droppe för mycket i bägaren när vår hyresvärd "glömt" att meddela att de gjort en utvändig målning av fönstren in mot gården. Det innebar att vi helt oförberedda insåg att Pydds rum var obrukbart, fick lägga henne i köket och när hon sedan vaknade var hon vaken mellan 0.30-2.30. Som tur var sov sig Rubinen igenom allt skrik och gråt.
Jag ber för en snabb fasändring. En natt av usel sömn då och då är vad man får räkna med som småbarnsförälder. Det vet jag. Men några veckor i streck, så där, och i kombination med en period av klimax i trotsutbrott gör sannerligen junilivet lätt komplicerat.

10 kommentarer:

  1. Jag tänker på er! Må det vända snabbt! Kram!

    SvaraRadera
  2. Stackare, jag vet precis hur det är!

    Kan ni turas om med att ta barnen i ett par nätter? Så att en får sova en helt natt på soffan i vardagsrummet medan den andra tar skitnatten? Det är enklare att ta dagarna tillsammans om en är någorlunda utvilad ... och så får ni båda fylla på sömnkontot lite tillfälligt.

    SvaraRadera
  3. elmaa: Tack, tack för tankarna och för kramen. Jag blir tårögd i min dimma!

    Alison: Det är verkligen så skönt att veta att man inte är ensam i töcknet; tack! Och jag tror att du har rätt - så måste vi göra nu ett tag framöver. Kram till dig för lite klarhet i mitt ludd.

    SvaraRadera
  4. Men stackars dig...jag skulle bli galen, tappa förståndet, ha ihjäl någon, vara som ena argbigga...hur överlever du? Det är en sådan här skräckhistoria som gör att jag tvekar att skaffa barn...jag fattar verkligen inte hur en människa fungerar utan sin sömn...styrkekramar till dig från mitt hjärta!

    SvaraRadera
  5. Åh, stora lass med kramar till dig! Jag vet så fruktansvärt väl hur det känns och kan bara skicka energi och kärlek till dig. Jag håller alla tummar för att det vänder, vänder, vänder. Att ni får sova igen. Snart. För det är tortyr att inte få göra det. Kram, kram!

    SvaraRadera
  6. åh, elände. det är knäckande, verkligen. just det där att man måste få ihop allt ändå, det finns ingen liten lucka någonstans där man kan ta igen sig, på ett eller annat sätt. hoppas det stabiliserar sig, snart. ta en semesterdag och stanna hemma och SOV annars...

    SvaraRadera
  7. Å jag vill nästan inte läsa...vet ju att det kommer hända även mig i framtiden. Skiftnätter lär som en bra idé, för då är en av er mindre dimmig. Styrkekram!

    SvaraRadera
  8. Oj det låter som att ni har en jobbig period. Jag vet exakt hur det känns att inte få sova ordentligt på många nätter, man går omkring som i en ständig dimma, och det är INTE kul.
    Hoppas det vänder för er snart.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Toril: Tack för styrkekramar och tankar! Nej, jag undrar också hur man fungerar till slut. Och man gör ju knappt det. Jag är så extremt sömnberoende och blir verkligen ett vrak utan. Inte kul för någon... Kramar tillbaka!

    Anna ser dej: Tack, fina! Jag hoppas också att det vänder. Vi har haft några mindre häftiga nätter med bara två uppvak av ett barn och då känns det genast något lättare, men fasen... Hade jag en aning om att det skulle bli så här?! Kramar tillbaka!

    fru a: Precis. Inga luckor, inga ursäkter, inga undantag, liksom. Det känns som att tio extra timmar på dygnet hade löst lite grejer, men så funkar det ju tyvärr inte;)
    Och tack! Stor kram tillbaka!

    Soffy: Ja, jag tror också att vi ska praktisera lite skift, fast det trista (och bra på en och samma gång) är ju att hoppet består om en vändning just DENNA natt. Så blir det ju sällan... Tack för kramen och kram tillbaka!

    Sofie: Ja, det är precis vad jag hoppas på; en period. Och det brukar ju bli bättre, men inget av barnen är tyvärr någon mästersovare. Fast hoppet lever förstås än;). Kram!

    SvaraRadera