måndag 8 februari 2010

Vintersjuka

som i trött på det grå, på kylan och mörkret. Och igår träffade jag en inflyttad stockholmare som berättade att en av de saker hon hade sett fram emot med flytten, var de milda vintrarna. Well.

Någon som har några tips på vad man hittar på utomhus (eller inomhus) med en 2,5-åring och en snar ettåring (som vill gå hela tiden) som inte bör bli sjuka på kuppen?
Och utomhus kan man knappast vara längre än en timme i taget och fler gånger än två orkar man inte gå ut, med tanke på alla kläder och allt meck att komma ut med dem själv... Suck. Nu är jag trött på det här, märker jag.

3 kommentarer:

  1. Åh, jag är så förbannat trött på vintern. Vill kunna gå ut utan att längta till när man ska in igen. Vill ha barn som kan springa omkring i stället för stela små michelingubbar som halkar och snubblar. Vill slippa grus i hallen och borttappade vantar och tjugominuterspåklädningar. Varför bor man inte i Thailand?!

    SvaraRadera
  2. Och detta förbannade ylande när det gäller påklädning också! Det är ju liksom grädde på moset när det gäller vinterelände...

    Inomhustips: bibblan, baka, ha picknick i vardagsrummet (kan ni elda - grilla korv i kakelugnen!), öppna förskolan. Utomhus: varm choklad och mackor i parken. Förstår så väl att du inte orkar gå ut mer än en två gånger... Hoppas ni håller er friska och jag håller tummarna för att din ensamnatt går som smort! Kram

    SvaraRadera
  3. Alison: Ja, hur fixar man klädsel på barnen som gör att de faktiskt kan röra sig i den?! Rubinen säger så fort vi ommer ut: Ska mamma bära mig?! Och så slutar det med att jag får bära mumien till dagis. Fasen vad trött jag är på kylan som narar ihop huden och näsor som rinner, eksem som ska behandlas och fötter som fryser till is. Och ja, varför varför varför bor vi inte i Thailand eller åtminstone i södra Italien?

    Anna ser dej: Tackar, sötaste, för tipsen! Ska genast praktisera lite picknickar på torsdag-fredag och ett besök på bibblan kan nog vara på sin plats nu. Inte minst för att låna lite nya böcker (som Pydden kan slita sönder och suga på) till R. Ylandet under påklädningen som varar i 20 minuter kan man sannerligen få vara utan. Tänk, sandaler! Där har ju du precis varit, din lyckans ost!
    Och kram tillbaka!

    SvaraRadera