söndag 21 februari 2010

Japp, då vet jag...

..att magsjuka aldrig ska tas lätt på och att handsprit ska finnas och användas i alla lägen.

Det värsta med att vara förälder (bortsett från all oro och allt skräckinjagande ansvar som följer med rollen) är ju att man inte kan vara sjuk på samma sätt som innan. Att svaghet liksom blir dubbelt plågande.
Det funkar ju inte att vara magsjuk och samtidigt ensam ansvarig för två barn. Eller, ja, det funkar ju, men det är verkligen ingen rolig historia. Jag är djupt tacksam över att vi merparten av tiden är två att dela på det. Nu håller jag alla tummar för att magsjukan är bortjagad från dagis och att vi slipper fler omgångar den här säsongen. Amen.

11 kommentarer:

  1. Men huvva vad hemskt! Det är ju inte så att man drömmer om att få byta blöjor och se till att maten står på bordet mellan kaskadkräkningarna... Starkt gjort att fixa det!

    SvaraRadera
  2. mellanbarnet: yeaa, inte det roligaste, trots att det inte var direkt kaskadkräk utan snarare från andra hållet. Hade ju faktiskt därmed kunnat vara värre;)
    Och du, det tycks vara omöjligt just nu för mig att kommentera hos dig, av okänd anledning. Skulle mest säga att jag haft all lust att sprita både här och där på båda barnen (och gjort det också), men det finns tydligen en 1-års-gräns. Suck.

    SvaraRadera
  3. suck... hoppas ni mår bättre nu. snart blir det vår! (eller? det kanske inte blir någon i år? nästan tjugo grader kallt har vi.)

    SvaraRadera
  4. fru a: Ja, puh, jag mår klart bättre (dock har jag ännu inte ätit mer än toast och proviva), maken drabbades aldrig och barnen - ja, de är väl ok nu? Tills imorgon? Suck. Och jaaaa, det måste bara bli vår snart innan förståndet stegar ut. Fast undra kan man ju...

    SvaraRadera
  5. Jag håller tummarna!
    Å tack för all uppmuntran..den behövs i tider av förtvivlan. Allt gott:)

    SvaraRadera
  6. huah, ja så är det ju onekligen, att det aldrig går att vara sjuk på samma som tidigare, innan barnen.
    KRYA PÅ ER!

    SvaraRadera
  7. åh, vilken pärs! det enda man kan tänka på när det är över är att man är en superkvinna som klarar att både kräkas och byta blöjor på samma gång (nåja). stackars dig, men kom ihåg att du ÄR en superkvinna! och hoppas att du är bra igen nu. och barnen. och att kräkisen aldrig, aldrig mer kommer åter. åtminstone inte förrän nästa år... kramar!

    SvaraRadera
  8. handsprit ska finnas och användas i alla lägen

    Det där säger jag amen på! Särskilt på öppna förskolan, vanliga förskolan och på BVC och vårdcentralen där många barn (och sjuka människor vistas). Förstår inte varför förskolan är så rädda för handsprit?

    SvaraRadera
  9. Toril: Tack för tummar! Och allt allt gott till dig också!

    Yogamamma: Tack! Ynkligheten man kunde unna sig att gotta ned sig i är verkligen borta. På gott och ont, för ibland behöver man ju också få vila för att bli riktigt frisk...

    Anna ser dej: Mmm, jo, lite tillfredsställelse finns det onekligen i att känna att man "klarar det". Jag håller alla tummar för att kräkis flyttat långt bort till någon gudsförgäten jordhåla där den inte smittar någon enda en... åtminstone till nästa år, som du ju har så rätt i;)... Kramar!

    Magda.nu: Hansprit, ja, vad skulle livet vara utan denna klenod, kan man ju undra. Det tog en fasansfull tid innan vi fick handsprit till jobbet och det är ju inte direkt lite folk vi träffar dagligen... Att man inte har det på alla förskolor verkar ju helt korkat?!

    SvaraRadera
  10. Ajdå, visste inte att det fanns en spritningsgräns (kör de inte handsprit på dagis?).
    Ang kommentarerna så vet jag inte vad som är fel. Jag får alltid två felmeddelanden innan mina kommentarer godkänns här ("din begäran kan inte bearbetas" x2, sen funkar det. Alltid). Kan det vara något liknande? Men det här elektroniska är liksom inte min bit av kakan...

    SvaraRadera
  11. mellanbarnet: Det verkar ha fixat sig med kommentarerna; tyvärr har ju nu glömt vilka underfundigheter jag hade på hjärtat när det begav sig;)...
    Visst är det märkligt att det finns en gräns? Spriten ska väl avdunsta trodde jag?

    SvaraRadera