torsdag 25 februari 2010

Bokfrossa

Bokrean har fått en helt annan lockelse sen barnböcker börjat fylla alla utrymmen i lägenheten. Jag älskar böcker - även och kanske ibland speciellt barnböcker- älskar att hantera dem, bläddra, lukta, läsa och smeka dem och kanske framförallt läsa högt ur dem. Nu när Rubinen klarar lite längre och mer texttyngda böcker är glädjen förstås ännu större och rean gör att nya bekantskaper kan stiftas. I år har Lill-Zlatan, Mirabell, Matilda o katterna och Hedenhös-samlingen införskaffats. Bland andra...
Ja, jag vet att jag kanske egentligen skulle styra kosan till biblioteket oftare, men just det där att äga och få 'bruka' en bok är så stort och viktigt. Är det något jag aldrig anser att man kan ha för mycket av så är det böcker. Och böcker går dessutom utanför andra slags presenter. Rubinen och Pydd får böcker lite då och då, bara så där. Rätt eller fel? Vet inte...

Hur gör ni andra; ransonerar ni presenter? Får man bara presenter på särskilda dagar? Är det något som går utanför presentfåran och kan ges vid andra tillfällen?

9 kommentarer:

  1. Håller absolut med angående böcker! Och det finns ju så mycket härlig barnlitteratur.

    Vi har också liknande inställning till bok"presenter" - det är ju så oerhört glädjande att få en helt egen, helt ny bok sådär en vanlig torsdag. Mer spontanpresenter, ibland är ju de oväntade nästan bäst, eller?

    Fast om det (som på rean) inköpts en drös med böcker kan man ju spara några och portionera ut till många då-och-då-presenter förstås.

    Trevlig läsning!

    SvaraRadera
  2. Böcker ska man inte snåla med! Vi lånar mycket från bibblan men köper också en hel del. Pojkarna älskar böcker och det vill vi gärna uppmuntra så mycket det bara går.

    Matildas katter är en favorit som vi dock ännu inte äger, ska se till att köpa ett ex på rean!

    SvaraRadera
  3. Böcker snålar jag aldrig med. Det får mina barn lite då och då. Men vi går också ofta till biblioteket.

    SvaraRadera
  4. Jag älskar böcker. Tyvärr får det inte plats fler i min bokhylla, och nu när jag bor i Norge så blir det inte lika mycket inköp. Men snart, när jag flyttar till Sverige, så ska jag bygga en bokhylla och fylla den med vackra böcker. Mmmm. Böcker gör en klok.

    SvaraRadera
  5. Får jag en idé som jag tycker är bra köper jag den oftast till barnen direkt. Om det inte är något speciellt eller stort eller en födelsedag är under uppsegling. Böcker köper jag löpande. Har just skaffat tre Lennart Hellsing-alster eftersom äldsta dottern börjat intressera sig för det här med att språket kan rimma. Däremot köper jag inte så mycket presenter på födelsedagar och julafton, då får barnen mer från andra, just eftersom jag tycker att jag ju köper till dem året runt ändå.

    SvaraRadera
  6. Jomenvisst får man presenta även på andra dagar, tycker jag. Och definitivt när det gäller böcker! Jag köpte en drös idag (tack för Hedenhös-tipset, hade alldeles glömt bort den serien).

    När man bara är två år blir ju tiden till nästa födelsedag en halv livslängd och alltså ofantligt lång. Därför tycker jag det är fullt tillåtet att hitta lämpliga presenttillfällen mellan födelsedagarna :) (och så tycker ju jag att det är roligt att få både köpa och ge böcker och presenter oftare!)

    SvaraRadera
  7. Annas garndrömmar: Ja, precis. Det är kul med spontanpresenter, men precis som du säger så ger ju bokrean en massa möjligheter att sprida ut presenttillfällena. Fast jag har ju så svårt att vänta så jag vill ju gärna plocka fram hela högen och läsa direkt...;) Kram!

    Alison: Jaa, så bra. Uppmuntran kan man ju se det som, helt och hållet! Och jag tror verkligen att relationen till litteratur grundläggs i de här åldrarna.

    Yogamamma: Bra att få in rutin på biblioteket. Måste verkligen bli bättre på det.

    Fröken K: Här får det inte heller plats och jag har så oerhört svårt att göra mig av med böcker trots att jag rent logiskt inser att jag inte kommer läsa vissa av dem igen. Någonsin. Att bygga egen bokhylla är vår dröm också. I nästa boende måste det bara bli av.

    Kajsa: Ja, jag är sån också. En idé och sen måste jag bara agera. Och samma sak blir det med födelsedagar. L fick väl tre presenter från oss idag; desto fler förstås från släkten.

    mellanbarnet: Men precis. Jag kan inte på något sätt få Rubinen att förstå varför och hur han ska kunna vänta ända till juni för sin födelsedag. Inte blev det lättare av lillasysters födelsedag idag. Suck. Men det innebär förstås att han får presenter löpande. Ibland basunerar jag ut "presenttemat" till honom, ibland får han bara något utan att jag gör någon grej av det. Och det är verkligen så roligt att få ge.

    SvaraRadera
  8. Jo, böcker är ju livselexir, de måste man ha många av! Vi ger också presenter (oftast böcker) lite då och då, inte bara på födelsedagar. Det tar ju så lång tid till nästa ju. Och ibland är det ju nödvändigt att köpa en ny bok för att inte bli helt galen när man läst samma bok för tusende gången... :D Kram!

    SvaraRadera
  9. Anna ser dej: Precis. Även på grund av det där med upprepningen! Och då är ju bokrean helt makalös. Trodde ju aldrig att jag skulle hänga på låset så där igen! Tips är nu adlibris som rear alla Barnkammarböckerna för 149 kr/st. Som hittat! Kram!

    SvaraRadera