måndag 8 februari 2010

Ett dilemma

På R's dagis går vinterkräksjuka, fick jag veta imorse när jag lämnade honom. På torsdag morgon åker maken iväg på viktigt viktigt möte och kommer hem på fredag kväll. Då är jag ensam med båda barnen. Tills dess är det som vanligt han som håller i barnsysslorna under dagarna. Inkubationstid för kräkis är 12-48 timmar. Vad göra? Ska Rubinen vara hemma hela veckan (och risken finns ju krasst sett att han redan är smittad) eller hoppas vi på handsprit och tur?

5 kommentarer:

  1. Förstår dilemmat precis. Jag har valt att ha lille N hemma idag trots att kräksjukan inte riktigt fått fäste på dagis här ännu bara för att vi ska åka till Sverige och hälsa på min familj imorgon och hemma finns personer som absolut inte får bli smittade av något just nu. Man kan ju aldrig veta vad de får oavsett var de är men just nu kändes det som det enda bra alternativet. Hoppas dina håller sig friska!

    SvaraRadera
  2. Svår balansgång. Men som sagt, smittan finns lite överallt. Men det är klart, kan ni minimera den så är det ju bra.
    Från mitt håll håller jag alla tummar och tår för er.

    SvaraRadera
  3. Ingela [All is pretty]: Vi valde att maken hämtade hem R efter lunch. Egentligen skulle vi nog ha sett att det skedde tidigare, men jag var fast på jobbet och maken hemma med sovande lillasyster som dessutom redan är görförkyld. Och fastän det är mindre kul att roa R hemma hela veckan (för det är alldeles för kallt att vara ute längre stunder än 1 timme åt gången) så är det bättre att om möjligt slippa smitta. Och vissa veckor GÅR det ju bara inte att vara sjuk, fastän det säkert är så att man just bara därför lyckas dra på sig något. Hoppas ni också håller er friska!

    Yogamamma: Mmm, balansgång är det verkligen. En kollega sa till mig: "Det blir ju bara 4 vab-dagar till." Och det är ju möjligt, men med den här lösningen kanske vi slipper bli SJUKA iaf... Eller också blir vi det på Hemköp istället. Tack för tummar och tår!

    SvaraRadera
  4. Jag har hört att vitpepparkorn fungerar. Glömde ta det innan denna gång i Norge, och vips så var jag sjuk. Det gör ju inget att prova.:)
    Hoppas ni slipper kräkis.

    SvaraRadera
  5. Fröken K: Ja, jag har också hört om den kuren och funderar när man förväntas stoppa i sig dem; när smittan finns i hemmet, gissar jag? Jag hoppas också på att slippa kräkis. Det sägs att den är på väg bort, men det tror jag först när dagis inte har några fler rapporterade fall...

    SvaraRadera