söndag 14 juni 2009

Röra och rutiner

"Rutiner, rutiner, mitt kungarike för rutiner.", säger jag och menar det verkligen numera. Och jag känner mig inte det minsta tråkig när jag säger det, trots att vänner som har en betydligt friare syn på sitt dygn verkar tycka att vi har det stelt och förutsägbart.

Rutiner har följt oss genom våra kolikperioder. De har varit stommen i det liv som känts allt annat än lustfyllt, men som åtminstone under dessa perioder varit det enda vi kunnat luta oss mot när vi svajat som mest.
Rutiner har fortsatt följa med på färden; gjort spontanmiddagar med natthäng hos vänner omöjliga, men fått oss att hitta på nya sätt att umgås på. Vad sägs om en eftermiddagsmiddag med start kl 15?
Rutiner gjorde mig extremt vältränad under min första föräldraledighet då jag i rask takt promenerade 12 km om dagen med vagnen bara för att sonen skulle sova på samma tid varje dag.
Rutiner är för kontrollfreaket en slags religion, men jag har inga svårigheter att erkänna att jag är ett sådant och att jag faktiskt mår bra av det. Numera, förstås.
Så vad är det värsta som kan hända i ett liv byggt på rutiner? Jo, att det inträffar saker som gör att rutinerna inte längre håller. Och den där lilla perioden innan nya rutiner byggts upp är alltid lika jobbig, oviss och magsyreframkallande.

Men nu är vi där - allra troligast så i alla fall. Sonen som alltid varit ett under i lättlagdhet har börjat bli rädd för att sova. Numera fungerar inte våra nattningsrutiner. Att vara småbarnsförälder gör en sannerligen ödmjuk och det behövs förstås. Det behövs påminnelser då och då om att de barn man har satt att ta hand om faktiskt inte kan programmeras. De är inga saker utan människor av kött och blod och de förändras. Precis som vi gjorde och förhoppningsvis fortfarande gör. Detta försöker jag intala mig just nu, när livet känns lite svajigt, innan våra rutiner sitter igen. För en sak är säker; jag behöver dem. Åh, vad jag behöver dem.

7 kommentarer:

  1. Låter som en bra strategi för att fixa den jobbiga tiden utan att bli alltför tokig. Strategier är bra!

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni hittar bra gemensamma ruiner så fort som möjligt!! Här flyter det på, rutiner...ja, vad är det?... ;)

    SvaraRadera
  3. Kramkram förresten...det glömdes ju!!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar rutiner!
    Och visst, vi är inte slaviska på alla punkter...men faktiskt..varför skippa nåt som hjälper en så mkt? Och visst, man golvas lite när de små bestämmer sig för att rutinen inte funkar längre, men man har haft det ganska mkt enklare på vägen dit;)
    och jag håller med dig, det är lite roligt att det blivit lite annolunda, som middag kl 15 tillexempel...Vem hade ens tänkt tanken på det förr???
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  5. Yogamamma: Ja, jag har efter många år insett att jag trivs bäst om jag alltid har både en plan a och en plan b. Samt en plan c. Jag ÄR inte den där härligt spontana som lever i stunden och det innebär ju att strategier och rutiner är nödvändiga för att det ska bli något livsnjutande kvar...

    Makalösa modern: I vissa fall kan ju faktiskt rutiner vara en lyx som inte GÅR att införa. Skönt att du verkar må bra i det flytande! Kram tillbaka till dig!

    fröken blund slår dank: JA! Rutiner är bra! Och du har helt rätt - man har faktiskt haft det lite enklare tills det ändå faller ihop...
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Rutiner is da shit! Vi såg också ljuset någon gång under Sixtens 5:e levnadsmånad sådär, när jag började klocka och snickra planer. Och så funkade allt så mycket bättre. Trots vissa vänners mycket oroat förvånade miner (men, tänk om han inte vill sova kl 12? nä, fast han gör ju det när han vant sig vid det). Och jag håller med, det är rätt nyttigt att bli påmind om att nåt man gjort inte längre funkar för att ens barn är en egen liten människa som förändras och behöver nya saker. Liksom vi stora. Lycka till med de nya rutinerna, snart sitter de säkert som en smäck:D Sixten har också börjat kvällstrassla lite. Vill inte sova, vill ha vatten, vill sova i vår säng - inte hans, vill läsa en bok till... Det är kanske nåt som händer när man fyller 2? Kram

    SvaraRadera
  7. Anna ser dej: Hoppades någonstans på att det handlade om en åldersfas; och kanske är det det nu när du bekräftar att det finns lite sömnstörning hos Sixten också? Och visst är det så att barn vänjer sig vid de rutiner man introducerar, bara man ger det lite tid. Trots allt är rutinerna inte bara en trygghet för föräldrar utan också för barnen själva. Kram!

    SvaraRadera