fredag 5 juni 2009

Föräldragrupp

Så har ytterligare en förmiddag spenderats på bvc med en grupp föräldrar där olikheterna är slående.
När jag gick i föräldragrupp med sonen startade den av någon anledning tidigare och därmed befann jag mig de första träffarna i ett kolikvakuum. Vaccinations- och smakportionsinformation försvann i skrik eller oro för skrik. Sonen var hyperaktiv. Och kräktes hela tiden. Jag tyckte att de övriga mammorna (och den enda pappa som vågade sig dit...) stirrade på mig och gjorde bedömningen att jag inte kunde hantera mitt barn. Ingen hade såklart hört talas om kolik. Följaktligen ingen trevlig upplevelse.

Den här gången var koliken mer under kontroll, men även i denna skara barn befinner sig min avkomma definitivt bland de mest aktiva och bland de få som inte sover 8-10 timmar i streck på nätterna. Även dottern kräks liksom sonen som på beställning. Hur gör jag?!

Min samlade erfarenhet av föräldragrupper säger nu att det mest gör ont att gå dit. Varför ska jag sitta där och bli orolig för att mina barn inte beter sig som (tycks det) majoriteten, när jag i teorin vet att det ser högst olika ut på annat håll? Skönt att man själv kan välja sina vänner bland föräldrar i omgivningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar