tisdag 8 februari 2011

Motsägelser

Gårdagskvällen spenderades med denna bok, Fem gånger mer kärlek, som ligger som underlag för ett studiecirkelsmaterial som vi planerar att använda på jobbet.
Efter första kapitlet tycker jag redan mycket om det som skrivs och jag har redan tänkt en hel del på vad som kan förbättras i min relation till barnen (för allt kan ju förbättras).

Idag är det dock första dagen av DEN tiden i månaden och jag är allt annat än tolerant, tålig och lyhörd. Tyvärr är jag också ensamroendes skutan fram till imorgon kväll. Följaktligen fick jag ett rejält blåmärke i min tumme när jag slog handen i bordsskivan efter (vad jag tyckte) en väl lång session av trams vid matbordet som bara inte gick att bryta.
Motsägelser i vardagen. Och skam på en tumme.

5 kommentarer:

  1. Vad lustigt, jag har precis läst den! Mycket tänkvärt och bra i den boken, och kul med "vad säger chefen"-liknelserna. Men lite väl perfekta exempel på hur hans metoder fungerat strålande i praktiken för att jag inte ska bli misstänksam...

    SvaraRadera
  2. mellanbarnet: Jo, jag har också konstaterat det och framförallt blir jag alltid misstänksam när någon uttalar sig som expert som inte har barn själv...
    Fast han lyckas ju dock tilltala mig med sina metoder oavsett vad. Vi får väl se hur de funkar här när jag testkör alla på R.

    SvaraRadera
  3. De där dagarna...vem som helst kan drämma en näve i bordet ibland. Och boken låter intressant, vem har skrivit den? Skickar lite tålamod så här genom cyberrymden :)

    SvaraRadera
  4. aj tusan! hoppas det känns bättre nu :)

    SvaraRadera
  5. annika: Så skönt att du säger det! Det behövs verkligen höras efter sådana dagar. Martin Forster har skrivit den och studiecirkeln heter Familjeverkstan. Verkar som sagt mycket bra materialmässigt. Tack, för tålamodet!:)

    fru a: Jo, nu gör det. Fast blåmärket i kombination med torrsprickan kändes lite väl häftigt där ett tag. Lite som en påminnelse om att vara en mer sansad mor. Usch.;)

    SvaraRadera