måndag 7 februari 2011

I taket lyser stjärnorna

Vi ser på film på mitt jobb. Jag tror att jag kan ha nämnt det tidigare. Film med en kopp te och efteråt ett samtal om vad filmen väckt.
Om jag får välja, är det så jag vill se på film. Just få nämna i ord det som hänt med mig;
vad som väckts under filmen. Oftast i alla fall. För ibland kan det bli för personligt för att lyfta i en grupp med människor jag inte känner och då väljer jag att istället fokusera på det jag KAN tala om. Jag tycker nog generellt att film inte riktigt ska stå för sig själv okommenterad, men det vet jag att inte alla håller med om.
Igår såg vi i alla fall "I taket lyser stjärnorna" och efteråt lät jag bli att släppa fram en del.


Föräldraskapet har verkligen gjort att vissa ämnen är för smärtsamma att ta upp och måste hållas på avstånd när jag jobbar. Annars går det bara inte.

2 kommentarer:

  1. Filmen ok, boken mycket mycket bra. Flickans personliga utveckling kommer fram bättre i boken. Så. Nu har bibliotekarien talat. ;) att jag aldrig kan hålla truten haha.

    SvaraRadera
  2. Librarybeth: Jag vill verkligen läsa boken. Kanske att det är ett bokklubbsmaterial så småningom. Filmen kändes spännande inte minst för att det är en vän till mig som skrivit manuset. Men oftast är det ju så att filmer inte kan leva upp till böckers kvalitet. Jag har aldrig sett en film baserad på en bok (som jag läst) som har gjort det.

    SvaraRadera