torsdag 29 april 2010

Känsligt läge

Rubinen är en ömtålig ädelsten. Känslorna ligger utanpå och det är märkbart i många situationer i vardagen.
Igår efter förskolans föräldramöte hamnade det på tapeten i ett samtal mellan mig och en av hans fröknar. Det låg nämligen ett förslag om att flytta Rubinens påklädningsplats till en annan avdelnings platser, runt hörnet från gemenskapen. Praktiskt och bra, tyckte man, eftersom det är Pyddens blivande avdelning och samtidigt såg jag att de hittat möjligheten att blidka ett par tvillingföräldrar (till ganska nyinskolade 1-åringar) så att deras barn kunde få platser bredvid varandra.

Och jag blir besviken. För att jag måste ta upp perspektivet om utanförskap, om förvisning, om tolkning av en sådan flytt. Att man inte ser helheten och min son som tolkar, läser av och tar åt sig. Att det, först efter att jag fått svara på förslaget inför gruppen av samlade föräldrar, funderas på allvar om det är lämpligt. Att det först då bekräftas det jag vet. "Jo, han är känslig, din lille, store. Jo, det har du rätt i."

Det kanske inte är en så stor sak. Vadå platser, liksom, kan man tycka, men en snart treårings värld ser lite annorlunda ut än vuxenvärlden och detaljerna är oftast större. Och seriöst, jag skulle inte heller tycka det var kul att min plats på jobbet flyttades från mina kollegors och vänners till någon helt annanstans. Varför just jag?
Och jag inser ju var min son fått sin känslighet ifrån...

4 kommentarer:

  1. Vilket fint inlägg!
    Hoppas det löser sig med platsen på dagis!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Stå på dig! Då är det väl bättre att tvillingarna flyttar runt hörnet..de har ju varandra...usch...jag förstår dig..jag har själv så svårt för sånt här..
    Hoppas att du kan få en fin valborg å att fröknarna tänker om!

    SvaraRadera
  3. Roligt att du hittade till min blogg och ännu roligare att jag hittade till din.

    Vi har precis haft en fight med dagisfröknarna. Och de är seglivade och envisa jävlar många gånger. Så stå på dig!

    hälsar Elma

    SvaraRadera
  4. C: Tack! Och, ja, vi får nog säga till på skarpen. Kram!

    Toril: Jo, precis, det tror ju jag också. De är ju så små och reflekterar inte ännu över gemenskap och utanförskap. Och de har varandra. Hoppas du fick en fin valborg och kram!

    elmaa: Ja, kul, tycker jag med!
    Dagisfrökenslogik har jag faktiskt svårt att förstå mig på. Man tycker ju att pedagogik borde gå hand i hand med småbarnspsykologi, lightversion i alla fall, men icke...

    SvaraRadera