tisdag 2 mars 2010

Sova hela natten

Nu är det snart dags. Eller, ja, det borde väl har varit dags ett tag. Åtminstone i Rubinens fall... Det där med att försöka få barnen att sova hela nätterna.
Lägesrapport på sömnfronten innehåller följande:

Rubinen - sover ofta från ca 19.30 tills det att blöjan börjar läcka eller tills en mardröm väcker honom. Då flyttar jag in på madrass i hans rum.
På morgonen vaknar han 5.30, flyttar ner, väter eventuellt ner min madrass efter en stund.
Om inte blött, så kaaanske han somnar om, annars väljer han så småningom att ljuset tänds i rummet och lekpose intas. Jag försöker sova vidare på madrassen. Det går väl sådär.
Och vi har verkligen provat alla blöjor och alla upptänkliga pyjamasar. Inget håller superkisset inne.

Pydd: Somnar ofta utan gråt i sin egen säng i det egna rummet kring 19.30. Vaknar mellan ca 00.00-2.30 och står upp i sängen. Blir tvärarg om man försöker lägga henne ner, men somnar oftast om som en stock om hon får sova i vår säng. Det får hon. Och dåliga nätter ligger hon och kastar sig fram och tillbaka. Snackar. Sätter sig upp. Drar i mitt hår. Skrapar på sänggaveln. Och grejen är att det förmodligen är i någonslags sömnfas. Så småningom kommer hon in i lite djupare sömn. Men då är nästan aldrig jag kvar. Då ligger jag på den där madrassen...

Så nu ska vi ta tag i det. Snart. Jättesnart. När vi kan offra lite energi på att sova ännu sämre ett tag. Snart, alltså.

8 kommentarer:

  1. Oh my...
    jag o min man har precis haft ett snack om lilltjejens sömn. att det är så tungt nu.
    jag ska genast gå upp till honom och säga att vi har det bra.
    väldigt bra.
    för det där K...det låter svårt. och du som jobbar oxå.
    men jag tror det är bra,som du skriver. att när man känner att man orkar. det är då det är dags. och det brukar ju ge resultat.

    varmt lycka till. kram. en snorig en.

    SvaraRadera
  2. Åh herregud, jag som trodde att VI hade det illa. Vi har i alla fall en stor kille som sover som en stock, till och med när lillebror skriker som värst.

    Och lillebror går oftast att tysta med välling, även om vi inte gillar att behöva ge honom tre och ibland fyra flaskor mellan kl 20 och kl 06. (Det där med nedkissad pyjamas kan jag verkligen relatera till.)

    Jag vet precis hur det känns, ibland gäller det bara att överleva tills man orkar ta fajten. Finns det ingen möjlighet för en av er att sova i vardagsrummet? Jag sover ibland på soffan just för att få några timmars sammanhängande djupsömn. Det gör all skillnad i världen.

    Kram på dig och hoppas att det blir bättre snart!

    SvaraRadera
  3. Uj, vad jobbigt det låter. Vi har också en liten som vaknar varje natt och får komma in till oss. Det har hållit på i över två månader nu så jag har svårt att tro att det är en fas.
    Tyvärr har jag inga knep, utom kanske att testa alla blöjor igen, för det där med läckande blöjor låter vansinnigt jobbigt. Och som fröken blund skriver; ta tag i det när ni orkar. Jag tror verkligen på att göra det när det känns bra, annars tror jag inte att det funkar. Jag har suttit med Lillan några nätter, och det brukar ta en timme att söva om henne. Men oftast orkar jag bara inte utan låter henne somna hos oss istället.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar säga att det viktiga är att barnen sover, inte VAR de sover. Så låt lillan sova hos er. Och turas om att ta nätterna. Så gör vi när det är som tuffast. Det är bättre att en är trött än att ni båda är det. Varm kram och lycka till!

    SvaraRadera
  5. Kanske ska ge dem extra magnesium eller nåt? Sägs vara bra...Hoppas att det vänder...allt gott

    SvaraRadera
  6. Ibland är det nästan lite fånigt hur lika våra barn verkar vara. Sixten sover som Rubinen, fast han har slutat med blöja nu på dagen och det har underlättat nätterna också (fast han fortfarande har blöja då...) - han kissar sällan igenom sin blöja längre men kan däremot vakna och ropa att han är kissnödig. Vi hade stora problem med just genomkissad blöja innan däremot och vi försökte stävja det genom att låta honom kissa i pottan precis innan han går och lägger sig och begränsa vattenintaget till ett minimum någon/några timmar före sängdags. Inget dricka innan han går och lägger sig, däremot har han fortfarande en "sovflaska" med sig i sängen, men vi försöker se till att den inte är full utan bara med en liten skvätt i för nattritualen. Men, jag vet inte vad som pågår nu, det verkar vara så mycket drömmar som väcker honom flera gånger varje natt när han ropar och gnäller. Och ofta väcker lillebror.

    Nils vaknar ibland på kvällen redan, men nästan alltid mellan midnatt och halv 2. På kvällen går det nästan alltid att få honom att somna om i sin säng. Nästan alltid. Men, på natten brukar jag plocka in honom i vår säng för att jag inte orkar stå och hänga hos honom. Då brukar det nämligen vara mycket svårare för honom att somna igen, han är ibland vaken en halvtimme-timme. Och ofta vaknar han sen igen hos oss framåt halv 4 för en ny omgång, oftast mer lättsövd dock... Bägge barnen är i princip alltid vakna före halv 7 på morgonen så sovmorgon gäller inte heller.

    Ibland känns det så jäkla eländigt. Jag kör mitt fas-tänkande för att härda ut och hoppas att sommaren är räddningen. Då fyller S 3 och N 1,5 och de är liksom lite större och lite mer samkörda bägge. Jag hoppas att det kommer bli så, för annars vet jag inte vad jag ska göra. Vad har ni tänkt göra? Nån metod eller nya sovrutiner eller något annat smart? Snälla, dela gärna med dig, jag är desperat efter tips... Och jag hoppas innerligen att det blir bättre för er också snart, det är så tungt så tungt att dra nattrassel under så lång tid. Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  7. Åh! Du! Man blir galen av för lite sömn! Hoppas att ni orkar ta tag i det. Det är som med alla laster och dåliga vanor, det gäller att vara 100% på för att vilja förändra- först då går det! men det går- jag lovar! Bara ni är beredda och att ni kör er valda linje fullt ut. 100% oavsett dåligt samvete, skrik, hundögon och vad det är som gör att man avbryter en planerad "sova hela natten kur".

    Styrkekramar!!!

    SvaraRadera
  8. fröken blund slår dank: Alltså, det är lustigt det där med upplevelse utifrån och inifrån; jag tror att vi äger vår egen upplevelse och om det är jobbigt med din lillfrökens sömn just nu, så är det det. Grejen är att jag nog inte försökte förmedla misär från sömnfronten även om reaktionerna tydde på det;) Lustigt att man ibland inte kan se sig själv annat än genom andras ögon! I vilket fall som helst tackar jag för pepp-ord och kramar varmt tillbaka!

    Alison: Vällingflaskor nattetid låter inte som en dans på rosor det heller! Och visst är det viktigt med ett par tre timmars sammanhängande sömn, men det är ändå intressant hur mycket man ändå kan hantera trots skitsömn. Och numera tycker jag att jag klarar ganska bra av att förflytta mig från ett rum till ett annat utan att bli för klarvaken...;) Men. Ärligt talat, jag hoppas att sömnsituationen löser sig för oss båda. Snarast. Kramar!

    C: Det verkar som att L och Lillan har samma sömnmönster...;) Och, fy, en timme att invänta att Lillan somnar om låter inte helt överkomligt det heller. Nä, det får bli lite enkla lösningar just nu om flest sömntimmar ska kunna presteras! Stor kram tillbaka!

    Yogamamma: Ja, det kanske är en idé att ta varannan natt just för att få sova ordentligt någonsin. Och då är lösningen att ta in båda i vår säng den enda möjliga, men kanske att tänka på? Fast jag oroar mig för att situationen aldrig kommer att lösa sig om vi inte lär dem sova i egna sängar trots att jag vet att de lärda tvista därom... Stor kram tillbaka!

    Toril: Ah, extra magnesium? Det kanske borde testas?! Tack för pepp! Kram!

    Anna ser dej: Ja, det är uppfriskande och samtidigt lite övernaturligt att de är så lika, våra barn! Mest skönt att få höra att det vi genomgår faktiskt får sägas vara 'normalt'...;) Jag sätter också hoppet till sommaren och tänker precis som du att de kommer vara äldre och mer samkörda då. R är vad jag kan bedöma ganska långt ifrån blöjfri dagtid och att kissa på pottan är han väldigt skeptisk till... Vi har försökt begränsa vätskeintag kvällstid, men det tycks faktiskt kvitta, lustigt nog. Skumt. Och vi har landat i liberobyxblöje-träsket igen. Jag kommer absolut att vädra alla sova-hela-natten-idéer här och gärna i dialog! Stor kram tillbaka till dig!

    Magda.nu: Ja, man blir galen av att inte sova och det går definitivt ut över de mest älskade. Och då menar jag inte församlingen...;) Jag tror att du har helt rätt i att man ska vara dedikerad och inte förföras av ledsna barnögon... Men attans vad svårt det är. Vi ska, det ska vi verkligen. Snart snart snart! Tack för styrkekramar och kramar tillbaka till dig!

    SvaraRadera