tisdag 19 maj 2009

Tid

Tid är något högst relativt; det vet man ju inte minst som förälder. De första månaderna av kolik har varit LÅÅÅÅÅNGA och samtidigt går de ju fasansfullt snabbt, för plötsligt, när skrikandet är över, har det gått tre månader av ens liv utan att man riktigt hunnit reflektera över det.

Under R's koliktid upplevde jag verkligen att tiden stod stilla. Han kunde ha storlek 56 i, vad jag tyckte var, en evighet och sedan - hösten som följde - har jag nästan inga minnen från överhuvudtaget.

Vi hade en spellista på vår IPod som hette "R skriker" där bland annat hela Pipettes skiva fanns med. R blev lugn i sin oro om jag dansade och sjöng med honom i famnen till denna suveräna girl-power-skiva...

Med på listan fanns också Kristoffer Jonzons "Kyssen vid Rosenlund" som var den första låt som R "dansade" själv till i sin babysitter medan vi sjöng med för fulla halsar. Igår sjöng vi den igen för första gången sedan den där sommaren och förhösten. Jag bar R nära, nära och för ett ögonblick sköljde all den tid som gått över mig med full kraft. När han dessutom lade armarna om min hals och kinden tätt mot min började tårarna komma.
Jag vill hålla fast den här tiden och samtidigt - det är så fantastiskt att få följa både honom och lilla syster L under deras fortsatta steg i livet. Vilken nåd!

5 kommentarer:

  1. åh! Blir alldeles tårögd!
    Det är otroligt vad sinnen och minnen gör med oss, hur man kan återskapa en situation å känsla på en sekund, bara av en doft, ett ljud eller nåt annat...Häftigt!

    SvaraRadera
  2. Jaha, då slapp jag skriva en egen kommentar. fröken blund har redan skrivit precis det jag tänkte skriva :)

    Så jag får nöja mig med att skicka en stor kram till K!

    SvaraRadera
  3. fröken blund slår dank: Ja, visst slår det en ibland hur komplext uppbyggda vi är med alla våra minnen, intryck och känslor. Och inte så lite häftigt att man får vara med om sina barns minnessamlingar också!

    C: Stor kram till dig med!

    SvaraRadera
  4. så fint! även jag sitter här med översvämmande blick och ler stort. och det är så häftigt att man kan förflyttas från en plats och tid till en annan. i ett nafs! och med så mycket kärlek. ljuvligt!

    SvaraRadera
  5. Anna ser dej: Tack! Kanske är det också en alldeles särskild tillvaro man lever i under de där första småbarnsåren. Ibland känns det lite drömskt alltihop. Återstår att se om minnena blir lika starka ju äldre och självständigare barnen blir.

    SvaraRadera