tisdag 5 maj 2009

2 månader


Missade alldeles lilla frökens 2-månaders-dag i alla bestyr under konferensen och inför bröllopet i helgen...
L är allt mer nöjd med sin dagliga tillvaro och kan ligga längre stunder dagtid alldeles själv i sitt babygym och bara titta. Vanligtvis är det dock fortfarande att bli buren som slår högst.
Leenden får vi dagligen, ja, t o m lite när som helst. Ibland känns det som att hon belönar oss när vi äntligen upptäcker att hon är där... Det ÄR mindre uppmärksamhet på barn nummer 2, så är det bara. Vi frukosten hänger hon i sin pappas knä och tittar storögt på storebror med ett leende på läpparna. R är rolig vad han än gör. Eller, ja, förutom när han lägger sig på henne eller trycker henne hårt i kinderna.
Rutinerna med genomströmningen fortsätter på samma påvra sätt. En gång i veckan blir det bajs i blöjan. Jag förstår att det inte kan vara lätt för en så liten mage. Däremot äts det desto bättre och magen är allt som oftast klotrund.
Färgen på ögonen är betydligt mörkare än storebrors, men det är ännu inte klart var det kommer landa. Jag hoppas förstås på att hon ska få mina bruna.
Sömnen och rutiner kring den, hänger i luften. Oftast har hon ett längre vakenpass under sen eftermiddag/kväll och då är det förstås desto svårare att få henne i säng samtidigt som storebror. Det blir sängdags efter en amning någon gång mellan 20.30-22.00. Sent, m a o och vuxentiden får vänta ytterligare ett tag.
Nattetid sovs det oftast ganska bra med undantag för allt snorande som förföljt henne i 5 veckor och vissa jobbiga magnätter när det sparkas och grymtas efter amningen. En typisk natt innebär amning kl 2 och sedan vid 6. Helt ok, får jag ju säga.

Vi försöker komma ut dagligen på promenader, men det är svårare än med storebror vid samma ålder. Dels just pga storebror och dagishämtning, dels pga att jag tycks tvätta HELA tiden. Och då är det inte L's fel.

5 kommentarer:

  1. Grattis på 2-månadersdagen! Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Däremot låter era nätter som rena drömmen för mig. Men jag kommer kanske dit också, så småningom.

    SvaraRadera
  2. Grattis L på tvåmånadersdagen!
    Skönt att hon verkar nöjdare med livet nu! Och härligt med dessa leenden.

    Lillan vill också äta klockan 02 varje natt, detta underligt nog oavsett när hon somnat.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Yogamamma: Tack, å L's vägnar! Nätterna varierar ju en hel del får jag erkänna och jag hade glömt att tröttheten först slår efter ett par månader med ständigt avbruten sömn. Varannan-timmes-amning låter dock väldigt ansträngande och urholkande. Hoppas att det vänder snart!
    C: Tack (från L)! Och visst är det skönt att L verkar gilla livet allt mer! Stora leendet fick bvc-sköterskan i morse när L skämtande inledde sessionen...;) Vad är det med kl 2 som attraherar bebisar så mycket?
    Kram!

    SvaraRadera