tisdag 28 juli 2009

Tid 3

Spenderade dagen och kvällen på tu man hand med dottern då sonen och maken dragit ut till landet igen på dygns-semester och möte med farfar.

Det tycks bli jämförelser mest hela tiden mellan son och dotter vid samma tidpunkt i utveckling och ålder, vilket kanske inte är så rättvist, men dock en realitet. När Rubinen var i den här åldern, spenderade vi mycket mycket tid med att stimulera och roa honom på olika sätt. Kvällarna kändes ibland ohyggligt långa fram till läggdags när han inte var nöjd och krävde uppmärksamhet hela tiden. L har mest fått hänga med och oftast räcker det, som sagt, att storebror - underbare storebror - är i rummet för att underhållningen s a s ska vara löst.

Senast jag och dottern var ensamma så här var i påskas när de andra drog till landet.
En del har hänt, om man säger så. Hon är just nu i fas då inte ens en minut ensam i gym eller babysitter är möjligt; bära, bära, bära. Följaktligen intogs "middagen" efter hennes sänggående för en stund sedan och för att roa henne innan läggdags (bortsett från babymassagen) drog vi iväg till köpcentret om hörnet. Kul. Jo, faktiskt för en intryckstörstande flicka.

Skillnaden är förstås att vi vet (jo, det gör jag) att det går över. Tiden går. Det blir enklare. Och svårare. Men det är lättare att stanna upp och njuta den här gången. Även av de "jobbigare" faserna. För imorgon kan det vara helt annorlunda, absurt nog.

2 kommentarer:

  1. Kanske är det just det där, att man vet att det går över, som gör allt så himla mycket enklare. jag tror, att jag vet ;) att det är så för mig iallafall...
    Va skönt att få vara lite ensam med bebisen, även om det innebär bära bära bära;) Jag tycker att det känns som lyx att enbart få koncentrera sig på ett barn nu för tiden;)
    Har magbesvären försvunnit på den lilla? Det verkar så, underbart för er (och henne!!) isåfall!
    kram!

    SvaraRadera
  2. fröken blund slår dank: Visst känns det oftast som lyx och semester med endast ett barn och det gör att jag känner mig lätt orolig inför att vardagen med 15-timmars-veckorna sätter igång igen på måndag... Hu. L's kolik är borta sedan 1,5 månad ungefär och det är verkligen jätteskönt, men hon har ärvt sin mors känsliga mage och lär nog ha problem med samma saker som jag framöver... Blomkål som smakportion ska bli kul (eller nåt...). Kram!

    SvaraRadera