onsdag 19 januari 2011

Detox-rapport

Jag hoppade på en relativt mild variant av detox inspirerad av Toril i söndags morse.
Det går bra bortsett från att jag hade huvudvärk i två dygn, som när jag vaknade i morse var spårlöst borta. Och så springer jag på toaletten hela tiden; jag är inte bra på att dricka vatten i vanliga fall och nu tvingar jag mig. Med tydliga resultat.

Kortfattat kan man väl säga att jag dragit ned mitt kaffedrickande till en kopp på förmiddagen, dricker ingen alkohol alls, äter inget rött kött, inget socker (och jag försöker vara uppmärksam på förekommande socker i bröd och yoghurt och så, men det är inte helt lätt...) och så försöker jag äta så lite snabba kolhydrater som möjligt - alltså undvika vetemjöl, vanlig pasta och så. Och så dricker jag minst 1,5 liter vatten om dagen samt detox-te. Samt de där tabletterna tre gånger om dagen.

Och ja, energin är faktiskt redan nu större. Jag hade fortfarande kvar energi när jag kom hem från jobbet och dansade i en halvtimme med barnen till Ra Ra Riot och blev himla förvånad över orken. Då hade jag ju dessutom varit och tränat under dagen. Inte dumt alls. Tyvärr är det svårt att påverka barnens sömnmönster, så sömnbristen känns fortfarande närvarande...

10 kommentarer:

  1. heja heja!
    Det verkar ju gå riktigt bra! Huvudvärk har vi haft lite av å till men det går bra med att dricka (vi dricker ju vår detox vi har inte tabletterna) men det funkar bra. Kul att du gjorde slag i saken å hakade på. Jag har inte ätit något socker på ca två veckor...heja mej..men det funkar. Kramkram!

    SvaraRadera
  2. ojoj! Men hur går det när man börjar igen? Får man värsta sockerkicken då?

    SvaraRadera
  3. Åh det låter så skönt! Vad är det för piller du äter?

    SvaraRadera
  4. Toril: Jo, det funkar ju faktiskt och det känns så kul att det så snart blir resultat! Och kul att ha någon som gör det samtidigt! Kramar!

    Magda.nu: Vi får väl se...;)

    annika: Det är samma sort som Toril dricker; MethoDraine Detox. Och det är verkligen skönt! Det trodde jag inte...

    SvaraRadera
  5. Fast jag har hört att man helst inte ska fasta/detoxa under vinterhalvåret eftersom fastan försvagar kroppens försvar och det är den här tiden som vi behöver det som bäst.
    Någon mer som hört samma sak?

    SvaraRadera
  6. Yogamamma: Jaså? Jag vet faktiskt inte alls. Den kristna fastan är alltid vinterhalvåret, men den kan man ju göra lite olika versioner av. Tror du inte att det beror på vilken variant man gör? I nuläget äter jag ju fett som vanligt och försöker inte gå ned i vikt, men det kanske inte är det det hänger på?

    SvaraRadera
  7. Intressant att läsa om din detox! Har aldrig testa det men jag har dragit ned på bröd och pasta, skulle nog kunna dra ned mer på det...

    SvaraRadera
  8. Librarybeth: jag älskar bröd och hade lätt kunnat leva på det... Nu äter jag ju lite bröd fast undviker allt vetemjöl. Det är faktiskt lättare än jag trodde!

    SvaraRadera
  9. men lite kaffe är tillåtet alltså? undrar om jag skulle våga prova...

    SvaraRadera
  10. fru a: egentligen är det nog inte det, men jag valde att dra ner på det till en kopp på förmiddagen. Åh, vad den koppen blev god! Nu dricker jag inget alls sedan igår, men längtar faktiskt redan tills när jag kan dricka igen för att det just är gott. Känns skönt att det inte är beroendet som skriker... Jag tycker absolut att du ska testa! Toril sålde in fördelarna bra, tycker jag!

    SvaraRadera