torsdag 30 september 2010

Rosa eller blå?

Sitter här och försöker skölja ner irritationen med ytterligare en kopp kaffe.
Man kan låna dopklänning från församlingen vid dop i vår kyrka. I våras köpte jag in en i linne med ett guldfärgat band. Guld som är Guds "färg" och som därför kan ses som extra festlig och omslutande. Sedan tidigare har vi tre ryschpyschiga klänningar i mindre storlek varav en inte har band fäst på tyget. De övriga två har rosa och blått band. Ett extra blått band finns till den där stackars bandlösa klänningen.

Jag kommer ner till expeditionen med en mamma och hennes barn som jag snart ska döpa. Motfrågan när hon undrar om det finns någon klänning ledig är: "Rosa eller blått band?"
Jag snäser att i dopet är det väl ändå inte könstillhörighet som ska aviseras. Och inser att det är ett jätteprojekt att få människor (som dagligen borde fundera över människosynssaker dessutom) att komma till en insikt kring hur vi medvetet präglar in i färgstämplande av människor.
Så jag dricker lite kaffe till och tänker ut hur jag ska sabotera de där banden på bästa sätt...

4 kommentarer:

  1. Bra snäset, håller helt med dig!

    SvaraRadera
  2. Soffy: Tack! Och skönt att du håller med. Jag tror ju att det bara blir viktigt med färg på banden om man frågar just "Rosa eller blått?"...

    SvaraRadera
  3. dessutom låter guld och linne som en väldigt fin kombination. och tänk ett ljust grönt band. eller ett solgult!

    SvaraRadera
  4. fru a: PRECIS! Grönt är fantastiskt fint liksom solgult!

    SvaraRadera