fredag 15 juli 2011

Livets taktslag


Musiken har fått plats i min vardag igen. Inte så där himlastormande ständigt närvarande, men dock, lite grann varje dag. Några låtar här, ett sök på Spotify, nya bekantskaper och gamla.

Böckerna har också intagit mitt medvetande och jag läser igen. Under året försöker jag hålla uppe läsandet och det har gått så enormt mycket bättre sedan bokklubben startades. Nu blir det i alla fall en bok i månaden, men oftast i de sista skälvande minuterna innan det är dags för bokklubb igen. Så vill jag förstås inte ha det.
Jag vill att orden från litteraturen på samma sätt som musiken ständigt ska ackompanjera mitt liv. Det känns både obehagligt och nödvändigt att fundera över varför tystnaden är det som talar under den största delen av året. Varför varken musik eller ord ryms.

Tystnad är viktig. Inte minst när jag arbetar med just text. Då kan jag inte koncentrera mig på två saker samtidigt och inte ens instrumentalmusik fungerar eftersom jag glider med i fraserna och måste följa till varje pris.

Men nu är det sista jobbtillfället avklarat för den här semestern och jag kan möta både musik och ord igen och glädjas åt att det åtminstone inte känns som främlingar utan som gamla vänner jag inte sett på ett tag, men längtat längtat längtat efter.

3 kommentarer:

  1. Så har jag också haft det i perioder i mitt liv.Från att inte ha kunnat göra något utan musik :) som riktigt ung, till att jag idag har det tyst långa perioder. Men ändå kan jag ibland längta efter ny musik. Böckerna, de har alltid följt mig, i alla skeden, har aldrig slutat läsa, det har varit som att sluta andas på något vis. Även om det långa stunder bara blivit pyttelite. Tack för dina kloka ord! Kram till semestern!

    SvaraRadera
  2. Vad har du läst på sistone då??? Nyfiken!!! För mig är litteratur nödvändigt!! (Nähä, vilken överraskning haha!) Musik också men där kan jag vara lite periodare. Jag behöver så mycket tystnad. Tror att jag lyssnar bäst när jag springer!! Eller dansar kanske? Kör bil! Äh. Musiken är också viktig ;)

    SvaraRadera
  3. annika: Jo, jag kan också längta efter nya upptäckter i den musikaliska världen. Mycket tips kommer ju genom bloggföljandet; det är inte dumt!
    Kram tillbaka!

    Librarybeth: Jag lyssnar också mycket just vid träning och där är jag tyvärr vanemänniska och vill ha samma program med bara små små förändringar då och då...;). Och böcker, ja. I sommar har det blivit Safran Foers "Extremely close...", "En dag", "Högre än alla himlar" och just nu "Lila hibiskus". Inget stordåd direkt att läsa den mängden, men för mig har det varit mer än vanligt...

    SvaraRadera