söndag 29 april 2012

Kroppen tar över

Nu börjar det ganska påtagligt bli den lite tyngre delen av graviditeten; den som gör att jag varje gång förstår varför det nödvändigtvis måste ta slut inom en relativt snar framtid. Ryggen gör ont, det trycker nedåt en massa, går jag snabbare än ren linktakt får jag sammandragningar och trampdynorna börjar värka igen - som sist. Och då kan ja knappast klaga på att jag skaffat mig någon stor övervikt. Eftersom jag av princip inte väger mig, vet jag faktiskt inte var jag ligger, men tröjorna passar fortfarande, bortsett från magen då.
Vid det här laget vet jag ju om att ryggen inte kommer värka mindre sen, trampdynorna är bortom räddning och tja, trycket nedåt ersätts ju av andra nedre känningar.
Men.
Rörelserna i magen är ju ganska fantastiska. Det är de som gör att jag både första gången och förra gången hoppades på att få uppleva en graviditet igen (och självklart det faktum att det förhoppningsvis kommer en helt ny person på kuppen). Den här gången sitter moderkakan i framvägg, vilket gjort att allt fördröjts en aning och bitvis är mycket mer dämpat och skumt, men när hen ligger så att hen kommer åt, slås jag alltid av hur otroligt det egentligen är det där med att bära ett barn inom sig.

Och så har jag börjat räkna ner. Räkna ner till ledighet. För jag är trött och rätt oinspirerad. Det rimmar illa med att jag har tre extremhektiska veckor framför mig med produktionskrav av ganska stora mått. Kul grejer, för visso, men ointresset är påtagligt. Helst skulle jag bara vilja ligga och stirra framför mig. DET är väl det scenariot som är minst troligt, för tillfället.

4 kommentarer:

  1. Skulle vilja ge dig lite gravidyoga och stryka din ländrygg. Något som du kan göra och som fungerar fantastiskt är att ligga med fotsulorna ihop, stortårna mot varandra och lägga kuddar under knäna, kuddar under din ländrygg och huvud. Och så andas du så långsamt du kan. Ligg en halvtimme. Livmodern hamnar i rätt läge. Funkar mot mensvärk, PMS, graviditetsuppluckring, klimakterium och ja, i själva förlossningen också! Lycka till min vän! Stor kram och lugn och ro skickas här

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Jag tar verkligen till mig och är så glad att du tar dig tid! Tack igen! Kramar!

      Radera
  2. Ja, den där tiden när ens tankar börjar gå i HELT andra banor än jobbet... känns igen! Man räknar ned och börjar fokusera på annat, helt i sin ordning!! Min yngsta är född i augusti, var skönt med sommarledigt medan man laddade för förlossning och bebisliv!!! Lovely!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du säger det. Jag (som kanske egentligen går mot det pessimistiska) tänker sommarvärme och sömnlösa nätter, men vilan är ju faktiskt i fokus och det är superskönt!

      Radera