måndag 27 augusti 2012

Lyssna...!

Femårige R är disträ. Man skulle kanske t o m kunna mena att när man talar till (!) honom så talar man till en vägg 95% av fallen. Jag är egentligen inte orolig utan tror mig kunna se viss ärftlighet och har också hört andra med pojkar som beter sig liknande. Framförallt är jag nästan förvånad och överraskad (dumbstruck är ett bättre ord, varför finns det inte motsvarande i svenskan?) över hur många gånger man kan upprepa ett budskap utan att det går in. Och R's svar på varför han inte lyssnar? "Du pratar så mycket mamma att jag inte orkar lyssna...".

14 kommentarer:

  1. Ja, min 10 åring är likadan. Han har aldrig hört det jag sagt. Fast det har lillebror. Skumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skumt, ja?! Fast nu tycks lillasyster ta efter. Hon har väl förstått att det är ett effektivt sätt att bjuda motstånd (och slippa vara budbärare)...:)

      Radera
  2. Svårt det där...frustrerande...men roligt svar du fick :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med en femåring (och för den delen även en mycket verbal 3,5-åring). Man slås hela tiden av hur mycket de plockar upp, bearbetar och tänker på egen hand. Mycket fascinerande!

      Radera
  3. Samma här. Det lyssnas inte för fem öre. Men jag tror unge R har en poäng, vi (iaf jag) snackar för mycket. Korta kommando-ordrar när det gäller, inte en massa långa pedagogiska utläggningar, det tror jag på. Men jag praktiserar det inte så ofta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller, uppenbarligen:). Fast eftersom han inte svarar när de korta kommandona kommer, vet jag ju inte om han hört... Och så är vi igång igen:(

      Radera
  4. Jag sökte öronläkare när min första var fem år. Läkaren skrattade och sa att dottern hörde utmärkt men att många kommer just med barn i den åldern för att testa hörseln...
    Det har gjort att jag har tänkt till lite innan jag har dragit med de andra till doktorn :)

    SvaraRadera
  5. Haha - någon annan hade visst loggat in på min dator. En som också hört dåligt i perioder.
    Det var i alla fall jag som skrev det över här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Visst är man frestad att gå till doktorn. Vi har faktiskt sagt åt honom att vi kanske måste testa hans hörsel om det inte går fram något. Då blir det fart på honom...

      Radera
  6. Haha vilken kille, han har redan lärt sig att sovra i informationen ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis...:) Frågan är om det är så bra att kunna i den åldern;)

      Radera
  7. På Lillkillens nya dagis undrade de lite försiktigt om han kanske hörde dåligt? Jag lugnade dem med att ordet "glass" kan han höra viskas i en orkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och här är det "vill du spela tv-spel?" viskad när ett jetplan startas precis bredvid...;)

      Radera
  8. Du pratar för mycket. Barn är underbara (ibland)!

    SvaraRadera